گرداب- طی ماه اخیر، زوج صهیونیست کمپینی برای ابراز محبت و دوستی به شهروندان ایرانی و مخالفت با جنگ به راه انداختهاند. "رونی" ایده خود را در ویدئوی کوتاهی در تاریخ 15 مارس در سایت "یوتیوب" به اشتراک گذاشته است و در پیامی اقدام به دعوت عمومی از مردم ایران و رژیم صهیونیستی جهت شرکت در فراخوان عمومی صلح و دوستی کرده است. رونی و "میشل" عکسهای کاربران صهیونیست و ایرانی از سراسر جهان و پیغام آنها را پوستر کرده و در صفحه "فیسبوک" این کمپین منتشر میکنند. تنها چند روز بعد از ویدئوی کوتاه رونی، صدها شهروند صهیونیست از عکسهای خود پوسترهایی با پیام "مردم ایران، اسرائیلیها شما را دوست دارند" ساخته و در وبلاگها یا شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند.
کاربران ایرانی هم از همان شعار و قالب پوستر پیشنهادی رونی استفاده کردند و از سراسر دنیا شروع به انتشار پیغام دوستی خود خطاب به صهیونیست ها کردند. بعضی از آنها نیز عکس و پیغام خود را برای رونی و همسرش میشل فرستادند. به ظاهر کاربران ایرانی در توضیح صفحه فیسبوکی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عبری نوشتهاند: «ایرانیان هرگز از اسرائیلیها نفرت ندارند.»
ابعاد جنگ روانی رژیم صهیونیستی بر ضد ایرانعملیات روانی به دو روش اعمال میشود: یکی تأسیس رسانههای ویژه و با اهداف تعریف شده و دیگری هدایت جریان رسانههای موجود در کشور یا در سطح جهان به سمت اهداف مطلوب. عملیات روانی رژیم صهونیستی بر ضد ایران با استفاده از رادیو را شاید بتوان یکی از قدیمیترین ابزارهای مورد استفاده این رژیم دانست که از سال 1958م. با عنوان "رادیو فارسی اسرائیل"، فعالیتهای خود را با هدف تحکیم روابط ایران و اسرائیل آغاز کرده است. در زمان حاضر عملیات روانی اسرائیل بر ضد ایران اغلب از راه شبکههای رادیویی با عنوانهای رادیو اسرائیل و همکاری با سایر شبکهها و رسانههای آمریکایی نظیر "رادیو فردا" و "رادیو صدای آمریکا" و همین طور شبکههای تلویزیونی خبری دیگر که دقیقاً در راستای منافع دولتهای غربی و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی است، صورت میگیرد.
"رادیو پیام دوست" و تلویزیون مربوط به آن که به وسیله بهائیان در کوه "کرمل" واقع در فلسطین اشغالی اداره میشود نیز از این جمله است. از نظر مقامهای رژیم صهیونیستی این رسانهها باید افکار عمومی ایران را بر ضد نظام جمهوری اسلامی برانگیزانند و آنان را برای حمایت از اقدامهای احتمالی رژیم صهیونیستی آماده کنند.
در یک تحلیل انجام شده از برنامههای این شبکهها (که میتوان آن را به شبکههای تلویزیونی، ماهوارهای و شبکههای مجازی ضد ایران نیز تعمیم داد) مشخص شد که چندین موضوع داخلی بیش از همه مورد توجه آنها قرار داشته است. این موضوعات عبارتاند از:
خدشه در صلح آمیز بودن پروژه هستهای، مردمی نبودن حکومت، بیکفایتی مسئولان کشور و جنگ قدرت بین مسئولان کشور. در واقع عملیات روانی رسانهای رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش کرده است تا به مخاطبان خود القا کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسلیحات کشتار جمعی است و نیز فاقد مشروعیت است و توجهی به خواستههای مردمی ندارد، همچنین مسئولان ایرانی فاقد مهارت و توانایی کافی برای اداره کشور هستند و نیز مسئولان بیش از آن که در پی تحقق خواستههای مردمی باشند، درگیر چالش و کشمکش با یکدیگر برای کسب قدرت سیاسی هستند. در
بعد بینالمللی نیز
حمایت از تروریسم، تلاش برای تولید سلاحهای هستهای، مداخله در امور کشورهای دیگر و عامل تشنج در خاورمیانه، مهمترین نکات مورد توجه رسانههای وابسته به رژیم صهیونیستی بوده است.
در خصوص استفاده از روش دوم نیز میتوان به این جنبش اخیری که در فیس بوک راه اندازی شده است، اشاره کرد.
این روش در پی به کار گرفتن مضامینی خاص در زمانی معین برای تأمین منظور و هدفی مشخص است. از نظر اصطلاحی، روش کیفیت انتقال موضوع با ابزار همان روش و تدبیر عملی مجری عملیات روانی برای رسیدن به هدف مورد نظر است. روشها وسیلهای برای رسیدن به هدف به شمار میرود و هر کسی، هر گروهی و هر نظامی با توجه به اوضاع خود ممکن است آنها را به کار بگیرد. در عملیات روانی نیز روشهای گوناگون و مؤثری هست که کاربران عملیات روانی با به کارگیری به موقع و مناسب یکی و یا ترکیبی از آنها بر اساس حالات ذهنی و روانی مخاطبان، میتوانند، افکار، اعتقادها، احساسات، تمایلات و رفتار مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند.
بررسی اهداف شکلگیری این جنبشجنبشهای اجتماعی خاستگاه و اهداف خاص خود را دنبال میکنند، از این رو این سؤال مطرح میشود که هدف از به راه انداختن چنین جنبشی آن هم در مقطع زمانی که سردمداران رژیم صهیونیستی بر طبل جنگ با ایران میکوبند، چیست؟ در نگاه اول، نکات قابل توجهی در خصوص این جنبش مجازی قابل اشاره است که در زیر به آن میپردازیم:
1. حمایت از پروژه بیثبات سازی: اولین هدف از به راه انداختن چنین پروژهای، بیثبات سازی در قالب شبکهسازی گسترده در فضای مجازی و سایبری است و اهدافی چون جمعآوری اطلاعات، جریانسازی و جنگ روانی بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران را در سر میپروراند. چرا که بار دیگر این سؤال را بر میانگیزد که آیا ایران مردم رژیم صهیونیستی را همانند مردم آمریکا دوست خود میداند و تنها با دولتهای ایشان سر سازگاری ندارد یا ایران ملتی به نام ملت اسرائیل را نیز به رسمیت نشناخته است و آیا این تنها دیدگاه حاکمیت ایران است یا ملت ایران نیز چنین دیدگاهی دارند؟
2. بهرهگیری به عنوان ابزار مکمل: بهرهگیری دشمن از شبکههای اجتماعی به ابزاری مکمل برای حاشیهسازی در جنگ نرم بر ضد جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و به همین منظور عاملان این جریان برای تسهیل و تسریع در تحقق اهداف خویش از عملیات روانی در فضای مجازی، به دنبال جوسازی روانی و شبکه سازی مجازی در جامعه هستند. چنان که در مورد نخست توضیح داده شد، واکنش جامعه ایران به این جنبش میتواند به عنوان میزانی برای سنجش میزان شکاف میان مردم و حاکمیت باشد.
3. هدایت افکار عمومی: اصلیترین هدف دشمنان در استفاده از شبکههای اجتماعی هدایت و انحراف در افکار عمومی داخلی و خارجی است که به دنبال ایجاد تزلزل در باورهای ضد صهیونیستی جامعه و نیز تخطئه اندیشههای مقاومتی در آحاد جامعه هستند. در همین راستا با ایجاد موجی از ناامنی و سردرگمی در مخاطبان می کوشند رهبران سیاسی بیتوجه به نظرات و خواست اجتماعی ملت نشان دهند.
از این روست که عملیات روانی، اقدامی روانشناسانه است که در زمان جنگ و صلح برای تأثیر گذاشتن بر نگرش و رفتار مخاطبان طرحریزی و در راستای دستیابی به اهداف سیاسی دشمنان به وسیله مجریان و کارگزاران حرفهای و آشنا به افکار عمومی دنبال میشود که شامل اقدامهای طرحریزی شده به منظور تأثیر بر عواطف آحاد جامعه و تخریب و تضعیف سیاستهای اعمالی و اعلامی رهبران سیاسی است.
4. ایجاد جنبش اجتماعی: بر اساس قدرت و تأثیر نفوذ شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر یک طراح گرافیک بدون هرگونه سوابق مبارزاتی و سیاسی، توانسته یک موج ارتباطی و یک مجرا برای گفتوگو بین دو ملت فارغ از مناسبات رسمی و ادعاهای دولت مردان دو کشور بر ضد یکدیگر به وجود آورد. بر این اساس طراحان و عناصر پشت صحنه امیدوارند که این حرکت در نهایت بتواند از یک فضای مجازی و فیس بوکی به جنبشی اجتماعی و عملگرا بدل شده و در راستای منافع رژیم صهیونیستی، وارد عمل شود.
5. جنگ نرم همه جانبه بر ضد ایران: قدرت نظامی ایران برای کنترل حوزه جغرافیایی گسترده از افغانستان، آذربایجان، عراق، ترکیه و خلیج فارس، آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیمهای عربی و غربی را به وحشت انداخته است. به همین دلیل اذعان مقامهای غربی به این که قدرت ایران از توانایی این کشور در به کارگیری نیروهای اجتماعی (قدرت نرم) ناشی میشود نه از قدرت سخت و سلاحهای هستهای، آنان را به این باور رسانده است: هر گونه حمله بر ضد ایران بایستی بسیار وسیعتر از حمله یا "ضربه اول" نظیر آنچه که در تموز عراق در سال 1981م. و یا حمله به تأسیسات سوریه که از سوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده، باشد.
6. تدوین و پیگیری دکترین جنگ اطلاعاتی: جنگ اطلاعاتی و سایبری بخش ادامهدار پروژه ایران هراسی و نمودی از عملیات روانی و جنگ نرمی است که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران حمایت و هدایت میشود. از این رو جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکههای مجازی و الکترونیکی در جهت تضعیف باور عمومی و نیز القای تفکرات یأس و ناامیدی نسبت به آینده (این که ما به دنبال بمباران ایران نیستیم) و تهدید و استفاده از سیاست چماق و هویج در این زمینه.
دلایل شکلگیری جنبشهای مجازیفروپاشی از درون: "نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارنظری به مقامهای کاخ سفید توصیه کرده بود که برای از بین بردن مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی ایران «لازم است از سایتهای اجتماعی استفاده کنیم و با ارائه اطلاعات و هدایت مخالفان به آشوبهای داخلی (نظیر آنچه در اغتشاشات سال 1388 در تهران مشاهده شد) دامن بزنیم.»
1 در همین راستا رژیم صهیونیستی که همواره مخالف سرسخت برنامه هستهای ایران بوده است، با اطلاع از هزینه بالای درگیری نظامی با ایران و نیز احتمال قریب به یقین شکست در مواجهه نظامی با ایران به توسعه و افزایش هزینه در جنگ سایبری و تحریک افکار عمومی در فضای مجازی بر ضد ایران کرده است.
هراس از ایران هستهای: وحشت رژیم صهیونیستی از وجود یک ایران هستهای باعث شده است تا این رژیم عملیاتهای پرهزینهای نظیر پروژه "ویروس استاکسنت" را کلید بزند. به نظر میرسد یکی از اهداف راه اندازی چنین کمپینی القای این اندیشه در ذهن مخاطبین است که "هستهای شدن" وضعیت خطرناکی است اما ما از "شمایی که چنین خطرناک" شدهاید، نمیهراسیم. از این رو مخاطب این بار در قبال باورهای پیشین خود که انرژی هستهای حقی مسلم و دستآوردی مثبت است، دچار سؤال و شبهه میشود.
توجه به جنگ نرم و کاهش ضریب شکست: ناظران سیاسی بر این باورند که تفکر برخی مقامهای صهیونیستی مبنی بر "درگیر نشدن اسرائیل در عملیاتهای پر مخاطره بر ضد ایران" به دلیل باور آنها مبنی بر افزایش ضریب شکست در این اقدامهاست. در حالی که با بهرهمندی از ظرفیت شبکههای اجتماعی و رسانههای خبری میتوان با هزینه کمتر بیشترین دستآورد را داشت. از این رو نگارنده معتقد است که جنبش فیس بوکی "اسرائیلیان طرفدار ایران" و یا "ایرانیان طرفدار اسرائیل" که به طرز مشکوکی و با تقارن زمانی اتفاق افتاده است، به طور مستقیم به وسیله سرویسهای اطلاعاتی و دولت رژیم صهیونیستی ایجاد، هدایت و سازماندهی میشود.
سخن آخرامروزه رژیم صهیونیستی و آمریکا برای مقابله با ایران راه کم هزینهتری را پیدا کردهاند که از آن با عنوان "جنگ نرم" یا "جنگ روانی" یاد میشود و در فضای رسانه و فضای مجازی (اینترنت) صورت میگیرد. این نوع جنگ، هزینه بسیار کمتری را چه به لحاظ نظامی، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ تاریخی بر اسرائیل تحمیل میکند. به باور نگارنده،
رژیم صهیونیستی با طرح بحث حمله نظامی صرفاً به دنبال ارعاب و ناامنی در روابط خارجی ایران است و با طرح جنگ سایبری به دنبال براندازی نرم و فروپاشی از درون است. از این رو درصدد برآمده است تا توسعه صلحآمیز هستهای ایران را از راه حمایت از آشوبهای داخلی، کنترل کند. در مجموع میتوان محورهای مختلف تقابل و دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران را چنین دانست:
1. حمایت آشکار از صداهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران به وسیله بالاترین سطوح تصمیمگیری در آمریکا
2. تعمیق و گسترش تحریمها بر ضد ایران به صورت هوشمند
3. مخدوش و بدنام کردن چهره جمهوری اسلامی و مقامهای ایرانی در خارج از کشور و در مجامع بینالمللی در قالب کمک به تروریسم و یا پروژههایی مانند طرح مجدد دادگاه میکونوس و آرژانتین و دستگیری دیپلماتهای ایرانی در عراق به اتهام خرابکاری و...
4. تلاش برای محدود کردن روابط کشورها و سازمانهای بینالمللی با ایران
5. تلاش برای مشروعیت بخشی، گسترش و توانمندسازی سازمانهای غیر دولتی ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران
6. دخالت گسترده در امور داخلی ایران در محور انتخابات، حقوق بشر، زنان، رسانهها و مذاهب
7. آموزش عناصر و تشکلهای خارجنشین مخالف نظام و حمایت سیاسی و مالی از آنها
8. تحدید نفوذ ایران در منطقه
9. ممانعت از دستیابی ایران به فناوری نوین
10. تبلیغ و ترویج دوگانگی حاکمیت در ایران
11. راهاندازی جنگ عقیدتی و ایدئولوژیک در منطقه
12. تخریب ارکان نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای انحلال برخی نهادها مانند سپاه و بسیج
13. فعالسازی و حمایت از شبکههای رسانهای ضد ایرانی
14. حمایت از جنبشهای معترض و اجتماعی در فضای مجازی و برنامهریزی برای تحقق این فضا در صحنه داخلی ایران
پی نوشت ها:
http://www.timesofisrael.com/netanyahus-speech-at-aipac-full-text
منبع: برهان