Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "شهید گمنام"؛

تلنگر 3

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۱

موسی به دین خود، عیسی به دین خود یعنی تو راه خودت را برو و من راه خودم را یا تو نظر و عقیده خودت را بیان کن و من نظر و عقیده خودم را.

گرداب- سومین پستی که در سلسله مباحث تلنگر میخوام قرار بدم در مورد یکی دیگه از ضرب المثل های انحرافی و اشتباه ما ایرانی هاست. ضرب المثلی که به راحتی در مجالس امون و در مناظره هامون ازش استفاده می کنیم و فکر می کنیم با استفاده از این عبارت کاملاً اشتباه به سادگی منظور خودمون رو منتقل کردیم.

این ضرب المثل نه تنها پایه اعتقادی در بین مسلمانان ندارد بلکه کاملاً بر خلاف عقاید مسلمانان است. "موسی به دین خود، عیسی به دین خود" یعنی تو راه خودت را برو و من راه خودم را یا تو نظر و عقیده خودت را بیان کن و من نظر و عقیده خودم را.



در حالی که هیچ‌گاه در دین مبین اسلام تفاوتی میان راه و دعوت پیامبران بیان نشده و همیشه و در همه حال پیامبران الهی و اولیاءالله در حال تبلیغ و ترویج یکتاپرستی و به طور واضح و آشکار، در حال تبلیغ اسلام بوده اند.

در حالی که این ضرب المثل ضد اسلامی طوری وانمود می کند که گویی راه و مسیر حضرت موسیعلیه السلام و حضرت عیسیعلیه السلام از یکدیگر جدا و متفاوت بوده است.

اما مثل تلنگرهای قبلی با توجه به آیات قرآن مجید به نقد و بررسی این ضرب المثل اشتباه می پردازیم.

 وَمَنْ يبْتَغِ غَيرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (آل عمران/85)

و هر کس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آييني براي خود انتخاب کند، از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت، از زيانکاران است.

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَينَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِي مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِي النَّبِيونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَينَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (البقرة/136)

بگوييد ما به خدا ايمان آورده‌ايم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و پيامبران از فرزندان او نازل شد و (همچنين) آنچه به موسي و عيسي و پيامبران (ديگر) از طرف پروردگار داده شده است و در ميان هيچ يک از آنها جدايي قائل نمي‌شويم و در برابر فرمان خدا تسليم هستيم. (و تعصبات نژادي و اغراض شخصي، سبب نمي‌شود که بعضي را بپذيريم و بعضي را رها کنيم.)

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَينَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيكَ الْمَصِيرُ (البقرة/285)

پيامبر، به آنچه از سوي پروردگارش بر او نازل شده، ايمان آورده است. (و او، به تمام سخنان خود، کاملا مؤمن است.) و همه مؤمنان (نيز)، به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش، ايمان آورده‌اند (و مي‌گويند:) ما در ميان هيچ يک از پيامبران او، فرق نمي‌گذاريم (و به همه ايمان داريم). و (مؤمنان) گفتند: «ما شنيديم و اطاعت کرديم. پروردگارا! (انتظار) آمرزش تو را (داريم) و بازگشت (ما) به سوي توست.»

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِي أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَينَا وَأُنْزِلَ إِلَيكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (العنکبوت/46)

با اهل کتاب جز به روشي که از همه نيکوتر است، مجادله نکنيد، مگر کساني از آنان که ستم کردند و (به آنها) بگوييد: «ما به تمام آنچه از سوي خدا بر ما و شما نازل شده ايمان آورده‌ايم و معبود ما و شما يکي است و ما در برابر او تسليم هستيم!»

شهید گمنام