Gerdab.IR | گرداب

بانک‌‌ها و بیمه‌ها نیز ملزم به استفاده از ir. شدند

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

ضروری است میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها در داخل کشور انجام گیرد و مدیران وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها علاوه بر ثبت‌ nsهای اینترنتی، نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام کنند.

به گزارش گرداب، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ممنوع اعلام کردن استفاده از پسوند‌های غیر از ir. در پورتال‌های اجرایی، با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی رعایت این موضوع را برای بخش بانک و بیمه نیز الزامی خواند.

بر اساس این گزارش،‌ "تقی‌پور" در نامه‌‌ ای به "محمود بهمنی" رئیس کل بانک مرکزی، استفاده از پسوند ir. را در تمامی سایت‌ها و پورتال‌های بانک‌‌های دولتی و غیر دولتی اجباری اعلام کرده و گفته در غیر این صورت پسوند فعلی باید به پسوند ir. تغییر کند.

در این نامه خطاب به بهمنی آمده است:

با توجه به ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور است. در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه بانک‌ها (اعم از دولتی یا غیردولتی) نسبت به انجام موارد ذیل اقدام لازم را به عمل آورند:

1- استفاده از پسوند دامنه کشوری ir. در کلیه وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها اجباری است. بدیهی است استفاده از پسوندهای عمومی نظیر com، org و غیره برای بانک‌ها به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و در صورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصلی با پسوند ir منتقل شود.

2. ضروری است میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق در داخل کشور انجام گیرد و مدیران وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها با مراجعه به سایت ثبت دامنه‌های کشوری www.nic.ir علاوه بر ثبت‌ nsهای اینترنتی، نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام کنند.

3. لازم به ذکر است در صورتی که میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و به وسیله خود بانک انجام می‌شود، لازم است به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق لینک اینترنتی اقدام کنند.

مسئولان فناوری اطلاعات بانک‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان فناوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه) مراجعه کنند.

همچنین تقی‌پور با ارسال نامه مشابهی به "حسینی" وزیر امور اقتصادی و دارایی، این الزام را در خصوص تمامی بیمه‌های دولتی و غیر دولتی نیز اعلام کرده است.

منبع: فارس