Gerdab.IR | گرداب

در واکنش به اقدام گوگل؛

راشاتودی: اسناد تاریخی می‌گویند نام "خلیج‌فارس" صحیح است

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

راشاتودی تصریح کرد که این اقدام بر خلاف مصوبات سازمان ملل متحد است که تصریح دارند تنها نام صحیح برای این خلج، خلیج فارس است.

به گزارش گرداب، راشاتودی ضمن گزارشی در خصوص اقدام گوگل در حذف نام خلیج فارس از نقشه، تاکید کرد که علی‌رغم ادعای برخی کشورهای عربی، اسناد تاریخی نشان می‌دهند که نام این خلیج، خلیج فارس است.

راشاتودی در این گزارش ضمن اشاره به انتقادات مقامات ایرانی از اقدام گوگل تصریح کرد: در حالی که اسناد تاریخی نشان می‌دهند که نام این خلیج همیشه خلیج فارس بوده است، برخی کشورهای عربی اخیرا تلاش کرده‌اند تا نام فارس را از این خلیج حذف کرده و به جای آن از خلیج ع ر ب ی استفاده کنند.

راشاتودی تصریح کرد که این اقدام بر خلاف مصوبات سازمان ملل متحد است که تصریح دارند تنها نام صحیح برای این خلیج، خلیج فارس است. در کنفرانس 2002 سازمان ملل متحد نیز، استفاده از نام خلیج ع ر ب ی یک اشتباه دانسته شد.

یک نماینده گوگل اخیرا تلاش کرد که بگوید نام خلیج فارس تنها نامی نیست که از نقشه حذف شده است، اما در تلاش برای ذکر نمونه‌ای دیگر از این امر، ناکام ماند.

تحریف نام خلیج فارس اعتراض گسترده‌ای را در ایران و بسیاری از کشورهای جهان برانگیخته است.

"جمال عبدالناصر"، اولین رئیس‌جمهور عربی بود که تلاش کرد به خاطر تقابلات آن زمان با شاه ایران، از نام خلیج ع ر ب ی استفاده کند، اما این میراث را سایر سران عرب همچنان حفظ می‌کنند. پیش از وی، "عبدالکریم قاسم"، رئیس‌جمهور عراق نیز اقدام به تحریف نام خلیج فارس کرده بود.

منبع: فارس