Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی سایبری کاخ سفید مستند شد

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

دیگر هیچ محیطی در آمریکا حتی در فضای مجازی هم خصوصی نیست و هیچ راهی هم برای فرار از چشم‌های کنترل‌گر در آمریکا وجود ندارد.

به گزارش گرداب، یک سایت خبری آمریکایی در مقاله ای از 4 راهکار عمده دولت آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی سخن گفت.

سایت آمریکایی Tecca در این مطلب با تأکید تلویحی بر اینکه هیچ شهروندی در آمریکا از امنیت اطلاعات شخصی برخوردار نیست و همواره از طریق سیستم‌های جی پی اس، وب و مخابرات تحت کنترل است، می نویسد: در واقع دیگر هیچ محیطی در آمریکا حتی در فضای مجازی هم خصوصی نیست و هیچ راهی هم برای فرار از چشم های کنترل گر در آمریکا وجود ندارد.

این سایت آمریکایی در ادامه، 4 راهکار عمده ای که دولت آمریکا طی سال های اخیر، برای جاسوسی از شهروندان خود آنها را در دستور کار قرار داده است به این ترتیب معرفی می کند:

1. ساخت یک مرکز عظیم در ایالت یوتا برای خواندن تمام ایمیل ها
بر اساس این گزارش، مرکز جاسوسی NSA در آمریکا در حال ساخت مرکزی عظیم در ایالت یوتا است تا در آن اقداماتی را برای خواندن تمام ایمیل های شهروندان آمریکایی انجام دهد. گفته می شود ساخت کامل این مرکز در سال 2013 به پایان می رسد.

گفته می شود یکی از اولویت های اساسی در تکنولوژی این مرکز، شکستن پیچیده ترین کدهای رمزی است که برخی کاربران اینترنت برای ساخت یک فضای خصوصی کاملا امن برای خود ایجاد می کنند.

2. پرونده سازی برای افرادی که با دولت کار می کنند
واحد پلیس FBI در آمریکا از سال ها قبل در حال پرونده سازی برای افرادی است که به نحوی از انحا در آمریکا یک چهره سرشناس محسوب می شوند و یا با دولت آمریکا در ارتباط اند.

به گزارش این سایت خبری، لو رفتن اطلاعات اف بی آی از تمام زندگی خصوصی "استیو جابز"، مدیرعامل شرکت اپل از دوران نوجوانی او تا زمان مرگش، یکی از مثال هایی است که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد.

عمده این پرونده سازی ها از طریق جاسوسی در زندگی خصوصی افراد در فضای مجازی و مخابراتی صورت می گیرد.

3. خوانش تمام پیام های شخصی در رسانه های اجتماعی
بر اساس این گزارش، سازمان های امنیت ملی در آمریکا، تمام پیغام های کاربران در شبکه های اجتماعی همانند "توئیتر" و "فیس بوک" را مورد بازخوانی قرار می دهند. آنها حتی پیام های غیر قابل ارسالی همانند جملاتی که در استاتوس ایمیل ها و صفحات چت به وسیله کاربران نوشته می شود را نیز مورد مطالعه قرار می دهند.

4. کنترل اطلاعات سرویس دهندگان اینترنت (آی.اس.پی ها)
بر اساس این گزارش، سرویس دهندگان اینترنت یکی از منابعی هستند که در مواقع لزوم، تمام سوابق حضور کاربران در فضای مجازی را در اختیار دولت آمریکا قرار می دهند. این مقوله امکانی است که دولت آمریکا برای جاسوسی از شهروندان خود بر آن تکیه بسیاری دارد.

این مسئله تا آن اندازه در آمریکا عمق یافته است که گفته می شود قرار است قوانینی در این کشور به تصویب برسد که حتی اطلاعات آی.اس.پی ها برای وکالت در دادگاه ها نیز مورد استناد قرار گیرند.

اطلاعات فوق از سوی یک سایت خبری آمریکایی در حالی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد که باید دانست زوم اصلی آنها بر فراتر از مرزهای آمریکاست.

در واقع آمریکا، قصد دارد با درز دادن یک چنین مقولاتی بر اقتدار مجازی خود در افکار عمومی جهان بیفزاید. جدای از این مسئله باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که به هر حال مقوله "جنگ سایبری" در دنیای امروز یک واقعیت پذیرفته شده است.

در واقع، آمریکا برای ضربه زدن به دشمنان خود و در صدر آنها کشور جمهوری اسلامی ایران، قصد آن را دارد که از جنگ در فضای سایبر بیشترین بهره را ببرد.

کنترل اطلاعات کاربران ایرانی که می تواند پس از گذشت چند سال نموداری از خصوصیات فردی و تمام روابط این کاربران را در دستان نامحرمان قرار دهد، یکی از ابزارهای مهم آمریکا در اقدامات خود در جنگ های سایبری و بعضاً خارج از فضای سایبر است.

مسئله ای که البته سایت Tecca نیز در بند دوم گزارش خود پیرامون فعالیت های جاسوسی آمریکا و در بحث پرونده سازی برای افراد به آن اشاره تلویحی می کند.

این واقعیت ها می طلبد که جوانان و نوجوانان ایرانی به ماهیت خصومت های آمریکا و راه های اعمال آن علیه ایران، بیشتر بیاندیشند و برای در امان ماندن از جاسوسی علیه خود، مواظب فعالیت های مجازی روزمره باشند.

منبع: مشرق