Gerdab.IR | گرداب

فیس‌بوک "سهامی عام" می‌شود؛

گرداب/ تصمیم سازان آتی فیس‌بوک چه کسانی خواهند بود؟

تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

چه کسانی در پی عرضه سهام فیس‌بوک در بازار بورس، سرمایه‌داران اصلی و در حقیقت تصمیم‌سازان آتی این کمپانی خواهند شد؟

به گزارش گرداب، روز جمعه برای نخستین بار بخشی از سهام کمپانی فیس‌بوک در بازار بورس عرضه خواهد شد. بدیهی است شرکت‌های سهامی عام باید پاسخ‌گوی سهامداران خود که سود قطعی و رو به رشدی می‌خواهند، باشند؛ بنابراین با وجود اظهارات مدیران این شرکت مبنی بر تمرکز فیس‌بوک بر مصرف‌کنندگان به عنوان هدف اول، قطعا کسب سود اولویت نخست این کمپانی خواهد بود.

همچنین کاربران فیس‌بوک چندی است شاهد برخی تغییرات ناشی از همین مسئله در این شبکه‌ اجتماعی هستند، اخیرا فیس‌بوک اخباری مبنی بر بررسی پولی‌شدن امکان ارسال پست‌ها منتشر کرده است؛ جریمه کاربران برای حصول اطمینان از این که یک پست را تمامی فالوئرهای (Follower) فرد منتشرکننده آن، مشاهده می‌کنند نیز از این دست موارد است.

فیس‌بوک هم اکنون از طریق آگهی‌های تبلیغاتی که بر روی صفحات کاربران قرار می‌گیرند، کسب درآمد می‌کند. شراکت در بخشی از سود حاصل از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها (Application) در این شبکه اجتماعی نیز از دیگر منابع کسب درآمد فیس‌بوک است.

این کمپانی همچنین قصد دارد در راستای رقابت با اپل و گوگل که فروشگاه‌های خاص محصولات خود را دارند، فروشگاه اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی کند.



فیس‌بوک در حالی 2 روز دیگر تبدیل به شرکتی سهامی عام می‌شود که "مارک زوکربرگ"، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره آن حدود یک سال و نیم پیش طی اظهار نظری گفته بود «اگر من فیس‌بوک باشم، اصلا نمی‌خواهم سهامی عام شوم». این‌که می‌توان این امر را تعبیر به تصمیم مقامات آمریکایی برای کاهش قدرت زوکربرگ جوان که روزی با حمایت کاخ سفیدی‌ها موفق شد شبکه درون دانشکده‌ای خود را بین‌المللی کند، کرد یا خیر، به مرور زمان روشن خواهد شد.

بدیهی است سرلوحه قرار گرفتن کسب سود بیش‌تر برای سرمایه‌گذاران و اصالت یافتن آن، کم‌رنگ شدن احترام و پایبندی به حقوق کاربران این شبکه اجتماعی را در پی دارد.

این‌که چه کسانی سرمایه‌داران اصلی سهام فیس‌بوک یا در حقیقت افراد صاحب‌نفوذ و تصمیم‌سازان آتی این کمپانی، خواهند بود نیز سوال کلیدی است که برای پاسخ آن باید تا روز جمعه صبر کرد.

در حال حاضر سهامداران عمده فیس بوک به ترتیب عبارتند از: کارکنان این کمپانی با 30 درصد از سهام، مارک زوکربرگ با 24 درصد از سهام و شرکت روسی Digital Sky Technologies با ده درصد از سهام این کمپانی؛ نکته جالب حضور "گلدمن ساش" و "مایکروسافت" در لیست سهامدارن فیس‌بوک است.

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که چرا در حالی که ارزش فیس‌بوک هر روز بیشتر می‌شود و نگه‌داشتن سهام آن منطقی‌تر از فروش به نظر می‌رسد، زوکربرگ قصد سهامی عام کردن این کمپانی را دارد. یکی از گمانه‌زنی‌های موجود حاکی از آن است که پس از عرضه سهام فیس بوک در بورس، قیمت سهام آن با سرعت افزایش خواهد یافت. در نتیجه این افزایش قیمت پس از عرضه اولیه سهام فیس بوک، مارک زاکربرگ و کارمندان فیس بوک که بخش اعظم سهام این کمپانی را دارند، پولدارتر می‌شوند. برخی حتی پیش‌بینی می‌کنند که پس از سهامی عام شدن فیس‌بوک، زوکربرگ به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل خواهد.

نکته جالب توجه دیگر آن است که اگر فیس‌بوک موفق شود 10 میلیارد دلار سهام بفروشد، بزرگترین شرکت اینترنتی در بورس نیویورک در تاریخ آمریکا خواهد بود، زیرا حد نصاب قبلی به گوگل تعلق دارد که در سال 2004 کم‌تر از 2 میلیارد دلار سهام فروخت.