Gerdab.IR | گرداب

بازخواني سخنان شهيد بهشتي در خصوص حجاب؛

لزوم استفاده توأمان از ابزارهاي اقناع و قدرت براي مبارزه با بدحجابي

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۹

شهيد بهشتي در خصوص مسئله حجاب، استفاده توأمان از اقناع و قدرت را در خصوص بي‌حجابي تاكيد داشت.

گرداب- آيت‌الله دكتر شهيد بهشتي طي سخناني در خصوص مسئله حجاب، به تلازم بين اقناع و اعمال قدرت در اين زمينه تأكيد كرده‌اند كه متن آن در ذيل مي‌آيد:

توضيح، بيدار كردن و اقناع و در يك مقطع مناسب، قدرت نيازمند اين امر است، البته قدرت بدون زور سامان پيدا نكرده است.

آيا اجازه مي‌دهيد عين اين مطلب را در رابطه با دزدي‌ها عمل كنيم، يعني بگوييم«اي پاسداران،‌ كميته‌ها و پاسبان‌ها تشريف ببريد و شب‌ها در منازل‌تان بخوابيد، چون ما به وسيله راديو و تلويزيون، دزد‌ها را اقناع مي‌كنيم تا شب‌ها دزدي نكنند و قبل از اينكه اقناع كنيم نيز زور به كار نمي‌بريم». آيا اجازه مي‌دهيد اين كار را انجام دهيم!

چه فرقي ميان آن دزد مال و خانم خودآرايي كه به عمل خودآرايي دست مي‌زند وجود دارد و اين خانم، «دزد سلامت اخلاق مردان است» و آن مرد بوالهوسي كه خودآرايي و خودشيريني مي‌كند و قصد جلب‌نظر خانم‌ها را دارد، آن هم «دزد سلامت اخلاق است» و بايد هم به وسيله اقناع و هم به وسيله قدرت جلوي هر دو را گرفت.

مديريت در اين خصوص بايد از اين دو طريق باشد و اقناع بودن قدرت، تاكنون تجربه تاريخي اداره هيچ جامعه حتي صد هزار نفري را نداشته است و قدرت بدون اقناع، ديكتاتوري به حساب مي‌آيد و كار ساز نيست، پس اقناع و قدرت در اين خصوص بايد با هم به كار برده شوند.

منبع: خبرگزاری فارس