Gerdab.IR | گرداب

نحوه لغو فيلتر اشتباهي سايت‌هاي اينترنتي

تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

اگر سايت شما به اشتباه فيلتر شده باشد مي توانيد نسبت به ثبت سايت خود در پايگاه ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي اقدام كنيد.

گرداب- نفوذ دنياي مجازي به زندگي افراد و گسترش استفاده از اينترنت در سالهاي گذشته، زمينه‌اي ايجاد كرد كه طيف وسيعي از اطلاعات بدون محدوديت و فراتر از مرزهاي جغرافيايي در سراسر دنيا در دسترس كاربران دنياي مجازي قرار گيرد و در سطحي گسترده به يک رسانه ارتباطي و اطلاعاتي تبديل شود. اكنون به واسطه سهولت انتشار مطالب و اطلاعات در اينترنت و همچنين راحتي دستيابي به انواع مختلف داده ها در وب اعم از متن، صوت و تصوير و داده‌هاي گرافيکي متنوع، گاه شاهديم اطلاعات حاوي مطالب مخرب و زيان‌بار نيز در فضاي وب منتشر مي‌شود و همين موضوع زمينه سوءاستفاده‌هاي مختلف را فراهم مي آورد.

چرا فيلتر؟
هرزه نگاري‌هاي جنسي به خصوص در زمينه سوءاستفاده از کودکان، ترويج خشونت و فساد، خريد و فروش مواد مخدر، اشاعه اطلاعات خصوصي افراد و سازمانها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروريستي و صدها مورد از اين دست امروزه ايجاب مي كند كه دسترسي به اينترنت با محدوديت‌هايي همراه باشد كه اين محدوديت‌ها تنها مربوط به يك كشور نبوده و در كشورهاي مختلف جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بحث فيلترينگ در كشورهاي مختلف تا جايي پيش رفته است كه كشورهايي مانند سوئد، فرانسه و آلمان در قاره اروپا و كشورهايي مانند هند، عربستان، كره جنوبي، مالزي در مجموع آسيا به عنوان بزرگترين قاره دنيا و نيز كانادا داراي گسترده‌ترين ميزان تنوع فيلترينگ به شمار مي‌روند.

كدام سايت‌ها فيلتر مي‌شوند؟
عمده دلايل فيلتر كردن اينترنت در كشورهاي مختلف را مي‌توان در چهار عنوان مسائل سياسي، مسائل اجتماعي، مسائل امنيتي و مسائل اخلاقي خلاصه كرد. اما در ايران براي فيلتر كردن سايت‌ها قوانيني وجود دارد كه بحث فيلترينگ بر اساس اين قوانين شكل مي‌گيرد.

زماني كه سياست‌هاي کلي شبکه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي كشور صادر شد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب اين قانون كه فيلترينگ را هم دربرمي‌گرفت پرداخت و بدين ترتيب قرار بر اين شد كه كميته تعيين مصاديق فيلترينگ يا پالايش سايتها متشكل از نمايندگان صدا و سيما، وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ارتباطات اسامي سايت‌ها و وبگاه‌هايي كه بايد فيلتر مي‌شدند را به ارگان‌هاي مسئول اعلام كند تا آن‌ها مسئوليت فيلتر كردن اين سايت‌ها را برعهده بگيرند.

بر اساس اعلام رسمي انتشار محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی از مصاديق فيلترينگ سايتها محسوب مي‌شود.

انتشار محتواهايي که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرائم رایانه‌اي)، محتواهای تحریک، ترغیب یا دعوت كننده به ارتکاب جرم، محتواهاي مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی و محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی از ديگر مصاديق فيلترينگ در ايران به شمار مي‌روند و بدين ترتيب سايت‌هايي كه اين مسائل را مورد توجه قرار ندهند در معرض فيلترينگ قرار خواهند گرفت.

با فيلتر اشتباه سايت چه كنيم؟
با همه اين تفاسير گاه هم پيش مي‌آيد كه سايتي به صورت اشتباهي فيلتر مي‌شود و به جاي باز شدن صفحه اصلي آن سايت شاهد باز شدن صفحه پيوندها هستیم. البته در همين صفحه هم اشاراتي شده و گفته شده است كه اگر سايت موردنظر شما به اشتباه فيلتر شده اين موضوع را به نشانه الكترونيكي filter@dci.ir اطلاع رساني كنيد تا اين مشكل برطرف شود.

اما اگر سايت خود شما به اشتباه فيلتر شده باشد مي توانيد نسبت به ثبت تارنمای (سايت) خود در پايگاه ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي اقدام كنيد.

اين پايگاه به نشاني www.samandehi.ir براي رفع اين مشكل در نظر گرفته شده و متقاضيان رسيدگي به مشكل وب سايت فيلتر شده بايد پس از ورود به سايت مذكور، با ارسال يک اي‌ميل به نشاني shekayat@dci.ir درخواست خود را مبني بر رفع فيلترينگ خطاب به "کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه پايگاه‌هاي اينترنتي" اعلام كنند.

در نهايت شخص مسئول تارنما (سايت) بايد با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي محل، فرم درخواست رفع فيلتر خطاب به دبيرخانه كارگروه مصاديق محتواي مجرمانه قانون جرائم رايانه‌اي (فرم پيوست) را پر كند و پس از احراز هويت شخص، اصل فرم پر شده به وسیله اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين مركز جهت اقدامات بعدي ارسال شود. اطلاع از چگونگي ادامه اين روند هم از طريق شماره تلفن‌هاي 4-02188846962 قابل پيگيري است.

منبع: ایسنا