Gerdab.IR | گرداب

پایان کنترل و تسلط آمریکا بر شبکه اینترنت

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷

در سال‌های گذشته، اعتراض‌های فراوانی در زمینه عملکرد سازمان "آیکن" به ویژه از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته بود که خواهان استقلال "آیکن" از آمریکا و تبدیل آن به یک سازمان بین‌المللی، مشابه سازمان ملل متحد بودند.

در پی توافق جدید میان وزارت بازرگانی کشور آمریکا و موسسه بین‌المللی نظارت بر اسامی و ارقام ثبت شده اینترنت موسوم به "آیکن ‪ ،"ICANN‬ این موسسه از این پس با استقلال بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و نقش کنترلی و نظارتی آمریکا در آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش گرداب به نقل ازسایت اینترنتی "نیوزفکتور"، "آیکن" یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که وظیفه نظارت و ثبت "نام‌های دامین‪ "domain‬در اینترنت را تحت نظارت دولت آمریکا بر عهده دارد.

در ماه‌های اخیر این سازمان به علت وابستگی بیش از حد به دولت آمریکا به شدت در جامعه بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت.

در پی توافق سه ساله جدید، موسسه "آیکن" از این پس تحت نظارت مستقیم وزارت بازرگانی آمریکا نیست و تصمیمات آینده در مورد وضعیت "دامین"ها و همچنین سیاست‌های اصلی در اینترنت، به طور مستقل در این موسسه و با هماهنگی جامعه بین‌المللی اتخاذ خواهد شد.

"آیکن" که پیش از این هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به وزارت دادگستری آمریکا می‌داد، از این پس گزارش یاد شده را سالانه ارائه خواهد کرد و ملاقات‌های مسئولان "آیکن" و مسئولان این وزارتخانه نیز به سطحی پایین‌تر از گذشته خواهد رسید.

در سال‌های گذشته، اعتراض‌های فراوانی در زمینه عملکرد سازمان "آیکن" به ویژه از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته بود که خواهان استقلال "آیکن" از آمریکا و تبدیل آن به یک سازمان بین‌المللی، مشابه سازمان ملل متحد بودند که اعضای آن از کشورهای مختلف جهان بتوانند تصمیم‌های مهم در زمینه شبکه جهانی اینترنت را از طریق رای‌گیری اتخاذ کنند.

قرارداد جدید میان "آیکن" و وزارت بازرگانی آمریکا تا سال ‪ ۲۰۰۹‬به مدت سه سال معتبر خواهد بود و بسیاری کارشناسان عقیده دارند در پایان آن تاریخ "آیکن" استقلال کامل خود را به دست خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری آینده روشن