Gerdab.IR | گرداب

پهپادهای آمریکا در 72 ساعت گذشته چند نفر را کشته‌اند؟

تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۱

واشنگتن مدعي است که شبه‌نظاميان هدف اين حملات هوايي هستند، اين درحالي است که بنا به گفته مقامات محلي، غيرنظاميان قربانيان اصلي اين حملات هستند.

به گزارش گرداب، يک پهپاد آمريکايي در بيضا، استان جنوبي يمن روز دوشنبه (۸ خرداد، ۲۸ مي) ۷ نفر را کشت. اين پهپاد، موشک‌هايي را به سوی سه خودرو در نزديکي منطقه رداع واقع در ۱۶۰ کيلومتري جنوب صنعا پايتخت اين کشور، شليک کرد.

بنا بر اظهارات يک مقام محلي، هدف از اين حمله قائد الذهب، رهبر القاعده در استان بيضا بوده است، وي و برادرش از اين حمله جان سالم به در بردند.

همچنين بر اثر حمله دو پهپاد آمريکايي روز دوشنبه در منطقه قبيله نشين شمال غرب پاکستان دست کم ۱۲ تن کشته شدند.

بر اساس این گزارش، هر دو حمله در نزديکي ميرانشاه، شهر اصلي وزيرستان شمالي پاکستان روي داد.

اولين حمله اوايل صبح روز دوشنبه در ۲۵ کيلومتري شرق ميرانشاه روي داد. يک مقام امنيتي پاکستان گفت پهپاد آمريکايي با شليک ۴ موشک، دست کم ۸ نفر را کشت.

دومين حمله که در عصر دوشنبه روي داد، خودرويي را در منطقه داتا خل واقع در ۳۰ کيلومتري غرب ميرانشاه هدف قرار داده و ۴ نفر را کشت.

حمله دوم روز دوشنبه، پنجمين حمله به وزيرستان شمالي از روز چهارشنبه هفته گذشته است. حملات ۵ پهپاد آمريکايي به پاکستان در روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه، شنبه و دوشنبه ۳۱ کشته بر جا گذاشته است.

از سوی دیگر، در افغانستان نيز بالگردهاي تهاجمي آمريکا در جریان حملات هوایی خود منجر به کشته شدن اعضای يک خانواده شدند.

سخنگوي فرماندار ولايت پکتيا روز يک شنبه (۷ خرداد، ۲۷ مي) گفت محمد شافي، همسر و ۶ فرزندش در حمله هوايي که اواخر روز شنبه در روستاي سوري خيل رخ داد، کشته شدند.

اين مقام افغان در همین خصوص گفت: «شافي از اعضای طالبان نبود. وي عضو هيچ يک از گروه‎هاي مخالف دولت نبود. وي يک روستايي بود.»

آمريکا در حال حاضر با هواپيماهاي جنگنده، بالگردهاي تهاجمي و پهپادها مناطقي در پاکستان، افغانستان، يمن و سومالي را مورد حمله قرار مي‌دهد.

واشنگتن مدعي است که شبه‌نظاميان هدف اين حملات هوايي هستند، اين درحالي است که بنا به گفته مقامات محلي، غيرنظاميان قربانيان اصلي اين حملات هستند.

سازمان ملل حملات پهپادهاي آمريکايي را ترور‌هاي هدفمندي که قوانین بين‌الملل را نقض مي‌کنند، توصیف کرده است.

"باراک اوباما"، رئيس جمهور آمريکا، در ۳۱ ژانويه اين موضوع را که آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان و ديگر کشورها استفاده مي‌کند، تاييد کرد.

اوباما در پاسخ به سوالاتي که در رابطه با استفاده دولت وي از هواپيماهاي بدون سرنشين از سوي کاربران گوگل پلاس و يوتيوب مطرح شد، گفت: «بسياري از اين حملات در مناطق قبيله نشين تحت اداره دولت فدرال پاکستان انجام شده است.»

منبع: پرس تی وی