گرداب-
شهر بصره غرق می شود.پس از اينكه جنگ جمل به پايان رسيد و بصره فتح شد على
علیه السلام خطبه اى ايراد كرد كه بخشى از آن، از خبرهاى غيبى آن حضرت به شمار مى آيد.
فرمود: «وايم الله لتغرقن بلدتكم كانى بمسجد كم كجؤجؤ سفينة...»
به خدا سوگند شهر شما غرق مى شود و مسجد شما بسان سينه كشتى (كه بدنه آن در آب فرو مى رود و تنها سينهاش روى آب ظاهر است) ديده مى شود خداوند از بالا و پايين به اين شهر عذاب خواهد فرستاد.
"ابن ابى الحديد" در شرح اين كلام مى نويسد:
بصره تاكنون دوباره در آب غرق شده است يك بار در زمان "القادر الله" و بار ديگر در زمان "القائم بامرالله" طغيان آب هاى خليج فارسى اين شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتى از مسجد جامع همان طور كه على
علیه السلام خبر داده بود در ميان آب ديده مى شد و در اين دو حادثه تمام خانه ها خراب شد و جميعت زيادى غرق شدند.
معاويه بر سرزمين عراق مسلط مى شود.اميرمؤمنان
علیه السلام خبر مى دهد كه او پيش از معاويه از دنيا مى رود و معاويه پس از او بر عراق مسلط مى شود و سپس مى افزايد: «انه سيامركم بسبى و البرائة منى...»
از شما مىخواهد كه به من ناسزا گوييد و از من بيزارى جوييد...
همانطور كه ایشان خبر داده بود، معاويه پس از آن حضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگويند و از او بيزارى جويند و داستان اسف انگيز ناسزا گويى به ایشان حتى در خطبه هاى نماز جمعه كه از زمان معاويه به دستور او مرسوم شده بود در تواريخ ثبت و ضبط است.
از آنها ده نفر جان به سلامت نمى برند و از شما هم ده نفر كشته نمى شوند.در نبردى كه ميان امام و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت و بازگشت گروهى از آنان به صفوف امام، رو به ياران خود كرد و فرمود: «مصارعهم دون النطفة والله لايفلت منهم عشرة ولايهلك منكم عشرة»
قتلگاه آنان كنار آب نهروان است به خدا سوگند، از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمى برند و از شما هم ده تن كشته نمى شود.
ابن ابى الحديد مى گويد: اين خبر غيبى يكى از معجزات امام است كه نقل آن نزديك به تواتر رسيده است و در نبردى كه ميان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه نه نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از ميان ياران على
علیه السلام فقط هشت تن به شهادت رسيدند.
مروان بن حكم حكومت بسيار كوتاهى خواهد داشت. مروان بن حكم در جنگ جمل اسير شد و امام حسن و امام حسين از پدر عفو او را خواستند حضرت او را آزاد كرده و سپس فرمود: «اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقى الامة منه و من ولده يوماً احمر.»
«آگاه باشيد براى اين مروان فرمانروایى كوتاهى است بسان ليسيدن سگ بينى خود را (اين تعبير كنايه از كوتاهى مدت فرمانروایى است) او پدر چهار رئيس است و امت اسلامى از فرمانروایى او و فرزندانش روز خونينى خواهند ديد.»
همانطور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسيد اما حكومت او بيش از نه ماه طول نكشيد و چهار فرزندش كه يكى از آنها عبدالملك و سه تاى ديگر عبارتنداز: عبدالعزيز، بشر و محمد به رياست رسيدند عبدالملك، خليفه شد و آن سه والى مصر و عراق و جزيره شدند.
امت اسلامى از مروان و فرزندانش روزهاى خونينى ديدند كه روشنترين گواه آن، ظلم و ستم و خونريزى هايى است كه به دست "حجاج بن يوسف" خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والى و استاندار عراق بود انجام شد.
جوان ثقفى بر شما مسلط مى شود و هستى شما را غارت مى كند.«اما و الله ليسلطن عليكم غلام ثقيف الذيال الميال يا كل خضرتكم و يذيب شحمتكم...»
«آگاه باشيد به خدا سوگند جوانى متكبر و ستمگر از طایفه ثقيف بر شما مسلط مى شود كه سبزه شما را مى خورد و پيه شما را آب مى كند كنايه از اينكه به جان و مال شما رحم نمى كند و همه را از آن خود مى داند.»
اين جوان ثقفى همان حجاج بن يوسف ثقفى خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ايام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانيد.
برنامه مهدى موعودعجل الله تعالی فرجه الشریف پيروى از قرآن و هدايت است.«يعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و يعطف الرأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرأى»
هنگامى كه مردم هدايت را پيرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند مهدى موعود مى آيد و هواهاى نفسانى را مغلوب هدايت مى کند و نيز هنگامى كه مردم قرآن را بر آرا و نظريات و تمايلات شخصى خود تطبيق کردند آن حضرت آرا و نظريات را تابع قرآن قرار مى دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدايت است.
آوینی