Gerdab.IR | گرداب

نهج ‏البلاغه و خبرهاى غيبى

تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۱

قتلگاه آنان كنار آب نهروان است به خدا سوگند، از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمى‌برند و از شما هم ده تن كشته نمى‌شود.

گرداب- شهر بصره غرق می ‏شود.

پس از اينكه جنگ جمل به پايان رسيد و بصره فتح شد على علیه السلام خطبه‏ اى ايراد كرد كه بخشى از آن، از خبرهاى غيبى آن حضرت به شمار مى ‏آيد.

فرمود: «وايم الله لتغرقن بلدتكم كانى بمسجد كم كجؤجؤ سفينة...»

به خدا سوگند شهر شما غرق مى ‏شود و مسجد شما بسان سينه كشتى (كه بدنه آن در آب فرو مى‏ رود و تنها سينه‏اش روى آب ظاهر است) ديده مى شود خداوند از بالا و پايين به اين شهر عذاب خواهد فرستاد.

"ابن ابى الحديد" در شرح اين كلام مى ‏نويسد:
بصره تاكنون دوباره در آب غرق شده است يك بار در زمان "القادر الله" و بار ديگر در زمان "القائم بامرالله" طغيان آب ‏هاى خليج فارسى اين شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتى از مسجد جامع همان طور كه على علیه السلام خبر داده بود در ميان آب ديده مى ‏شد و در اين دو حادثه تمام خانه‏ ها خراب شد و جميعت زيادى غرق شدند.

معاويه بر سرزمين عراق مسلط مى شود.
اميرمؤمنان علیه السلام خبر مى ‏دهد كه او پيش از معاويه از دنيا مى‏ رود و معاويه پس از او بر عراق مسلط مى‏ شود و سپس مى‏ افزايد: «انه سيامركم بسبى و البرائة منى...»

از شما مى‏خواهد كه به من ناسزا گوييد و از من بيزارى جوييد...

همانطور كه ایشان خبر داده بود، معاويه پس از آن حضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگويند و از او بيزارى جويند و داستان اسف ‏انگيز ناسزا گويى به ایشان حتى در خطبه‏ هاى نماز جمعه كه از زمان معاويه به دستور او مرسوم شده بود در تواريخ ثبت و ضبط است.
 
از آنها ده نفر جان به سلامت نمى ‏برند و از شما هم ده نفر كشته نمى ‏شوند.

در نبردى كه ميان امام و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت و بازگشت گروهى از آنان به صفوف امام، رو به ياران خود كرد و فرمود: «مصارعهم دون النطفة والله لايفلت منهم عشرة ولايهلك منكم عشرة»

قتلگاه آنان كنار آب نهروان است به خدا سوگند، از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمى ‏برند و از شما هم ده تن كشته نمى ‏شود.

ابن ابى الحديد مى ‏گويد: اين خبر غيبى يكى از معجزات امام است كه نقل آن نزديك به تواتر رسيده است و در نبردى كه ميان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه نه نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از ميان ياران على علیه السلام فقط هشت تن به شهادت رسيدند.
 
مروان بن حكم حكومت بسيار كوتاهى خواهد داشت.
مروان بن حكم در جنگ جمل اسير شد و امام حسن و امام حسين از پدر عفو او را خواستند حضرت او را آزاد كرده و سپس فرمود: «اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقى الامة منه و من ولده يوماً احمر.»

«آگاه باشيد براى اين مروان فرمانروایى كوتاهى است بسان ليسيدن سگ بينى خود را (اين تعبير كنايه از كوتاهى مدت فرمانروایى است) او پدر چهار رئيس است و امت اسلامى از فرمانروایى او و فرزندانش روز خونينى خواهند ديد.»

همان‌طور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسيد اما حكومت او بيش از نه ماه طول نكشيد و چهار فرزندش كه يكى از آنها عبدالملك و سه تاى ديگر عبارتنداز: عبدالعزيز، بشر و محمد به رياست رسيدند عبدالملك، خليفه شد و آن سه والى مصر و عراق و جزيره شدند.

امت اسلامى از مروان و فرزندانش روزهاى خونينى ديدند كه روشن‏ترين گواه آن، ظلم و ستم و خونريزى ‏هايى است كه به دست "حجاج بن يوسف" خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والى و استاندار عراق بود انجام شد.

جوان ثقفى بر شما مسلط مى‏ شود و هستى شما را غارت مى ‏كند.
«اما و الله ليسلطن عليكم غلام ثقيف الذيال الميال يا كل خضرتكم و يذيب شحمتكم...»

«آگاه باشيد به خدا سوگند جوانى متكبر و ستمگر از طایفه ثقيف بر شما مسلط مى ‏شود كه سبزه شما را مى‏ خورد و پيه شما را آب مى‏ كند كنايه از اينكه به جان و مال شما رحم نمى ‏كند و همه را از آن خود مى ‏داند.»

اين جوان ثقفى همان حجاج بن يوسف ثقفى خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ايام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانيد.

برنامه مهدى موعودعجل الله تعالی فرجه الشریف پيروى از قرآن و هدايت است.
«يعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و يعطف الرأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرأى»

هنگامى كه مردم هدايت را پيرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند مهدى موعود مى ‏آيد و هواهاى نفسانى را مغلوب هدايت مى ‏کند و نيز هنگامى كه مردم قرآن را بر آرا و نظريات و تمايلات شخصى خود تطبيق کردند آن حضرت آرا و نظريات را تابع قرآن قرار مى ‏دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدايت است.

آوینی