Gerdab.IR | گرداب

نامه اشتون و بازي كسل‌كننده اتحاديه اروپا و امريكا عليه ايران

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۸۹

بحث تحريم هاي فراتر از قطعنامه 1929 و همزمان بحث نياز به گاز ايران و البته بازار آن نشان دهنده آن است كه اروپا تلاش مي كند وظيفه طرف سخت گير در برنامه هسته اي ايران را به خوبي انجام دهد اما توان آن را ندارد

گرداب- کاترین اشتون وزير خارجه اتحاديه اروپا از نوشتن نامه اش به جليل براي مذاكره خبر داد و گفت كه در این نامه از جلیلی دعوت کرده ام در باره سلاح های هسته ای و برداشتن گامي در جهت تامين راهبرد دو وجهي مذاکره و تحریم مذاکره کنیم.

در نشست لوكزامبورگ كشورهاي اروپايي در باره تحريم هاي فراتر از شوراي امنيت اتحاديه اروپا عليه ايران مذاكره كردند. نامه كاترين اشتون به دبير شوراي عالي امنيت ملي و بحث هاي ظاهري اتحاديه اروپا در باره تحريم ايران، دو روي يك سكه هستند. اروپايي ها طبق وظيفه اي كه با تقسيم كار انجام شده با ايالات متحده به آنها واگذار شده است به يك فرصت سازي براي مذاكراتي با جمهوري اسلامي كه خواهان آن هستند روي آورده اند. آنها مي خواهند پيش از مذاكرات با ايران بحث تحريم هاي بيشتر از قطعنامه 1929 را مطرح كنند تا در مذاكرات دست بالا را داشته باشند.

اين وظيفه به كشورهاي كاملا وابسته اروپايي اسكانديناوي كه دنباله روي انگلستان هستند واگذار شده است. الکساندر اشتوب وزیر خارجه فنلاند از مناسب بودن تحريم هاي شوراي امنيت گفت و تاكيد كرد كه کافی نیستند و ما هم باید به دور دوم و اعمال تحریم های شديدتر اتحادیه اروپا حركت كنيم.

در عين حال رسانه هاي اروپايي از عدم اعمال تحريم بر گاز ايران سخن گفتند كه بسيار معني دار است و نشانه عدم داشتن جانشين براي ايران در تامين نيازهاي ضروري اتحاديه است.

بحث تحريم هاي فراتر از قطعنامه 1929 و همزمان بحث نياز به گاز ايران و البته بازار آن نشان دهنده آن است كه اروپا تلاش مي كند وظيفه طرف سخت گير در برنامه هسته اي ايران را به خوبي انجام دهد اما توان آن را ندارد، ضمن اينكه اين بازي بسياري تكراري بوده و به نمايشي كسل كننده تبديل شده است.

منبع: رجانیوز