Gerdab.IR | گرداب

وال استریت ژورنال:

با گندي كه اوباما زد اپوزيسيون در ايران تا سال ها سر بلند نمي كند

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

وال استریت ژورنال نوشت: اين جنبش سبز به جاي شكوفايي و فراگيري، به يك هسته كوچك تبديل شده و شايد ديگر تا چند نسل شاهد آن جمعيتي كه به خيابان آمدند، نباشيم. من با اين تصور كه اپوزيسيون در ايران بازمي گردد، مشكل دارم.

به گزارش گرداب، یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد برخلاف برخی برداشت‌ها، روند حوادث یک سال گذشته در ایران به ضرر اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران تمام شده و این جریان به سادگی به عرصه سیاست باز نخواهد گشت.

"وال استریت ژورنال" با تأکید بر اینکه دولت اوباما باید بیش از آنچه کرد، از مخالفان حمایت می کرد، نوشت: یک سال گذشته و ما با عواقب ناکارآمدی خود روبرو هستیم. توافق اتمی به هیچ جا نرسید.

آن تحریم های گزنده هم که دولت آمریکا وعده می داد، بدون دندان شد. سیاست اجماع جهانی هم به جای توقف ایران به این سمت پیش می رود که حالا می شود با ایران هسته ای زندگی کرد.

اسرائیل که شاید می توانست کلید حل مسئله باشد، بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است. بدتر از همه، این جنبش سبز است که به جای شکوفایی و فراگیری، به یک هسته کوچک تبدیل شده و شاید دیگر تا چند نسل شاهد آن جمعیتی که به خیابان آمدند، نباشیم. من با این تصور که اپوزیسیون در ایران بازمی گردد، مشکل دارم.

برت استفنز نویسنده این مطلب اضافه می‌کند: گفته می شود اتحاد جماهیر شوروی به این دلیل سقوط کرد که رهبرانش (مانند گورباچف) از نسل مقاومت روسیه در برابر آلمان نازی نبودند اما در مقابل، مردان و دانشجویانی که برای خمینی انقلاب کردند، هنوز در میانسالی هستند و می خواهند انقلاب خود را زنده نگه دارند. پس منتظر جنبش دیگری در ایران در آینده نزدیک نباشید. اوباما يك سال پيش فرصت حضور در ديناميك سياسي ايران را داشت اما مانند جيمي كارتر گند زد و ما آمريكايي ها هنوز بهاي خطاهاي سياسي سال هاي دهه 1960 را مي پردازيم.

منبع: کیهان/شماره 19673