Gerdab.IR | گرداب

برخورد با جرائم غیر اخلاقی در فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۱

در صفحات فیس‌بوک، تصاویر پروفایل کاربرانی که قبلا در آن‌ها موارد غیرقانونی وجود داشت، به نشان قوه قضائیه تغییر داده شده و متنی مبنی بر برخورد دادستانی با جرائم این افراد روی آن به چشم می‌خورد.

به گزارش گرداب، کاربران پایگاه اینترنتی غیرمجاز فیس‌بوک از دیروز با تصویری مواجه شدند که در آن از برخورد و تحت تعقیب قرار گرفتن برخی افراد متخلف به وسیله دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر می دهد.

در این صفحات، تصاویر موسوم به کاور و پروفایل برخی کاربران که قبلا در آنها برخی موارد غیرقانونی وجود داشت، به نشان و آرم قوه قضائیه تغییر داده شده و متنی مبنی بر برخورد دادستانی با جرائم این افراد روی آن به چشم می خورد. ذیل تصویر مذکور و در حرکتی معنادار، تعدادی از دوستان این افراد نیز اصطلاحات تگ شده اند.

فیس بوک با وجود حضور در فضای تبادل اطلاعات فارسی و به رغم استانداردها و معیارهای جهانی در این زمینه، از معیارهای فرهنگی اجتماعی و رسانه ای جمهوری اسلامی تبعیت نمی کند. جالب آنکه همین پایگاه اینترنتی به دقت ملاحظات و سیاستهای اتحادیه اروپا، دولت آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و سایر قدرتهای جهانی مانند ژاپن، چین، روسیه و امثال آنها را (البته در مراتب بعدی) رعایت کرده و به استانداردهای بین المللی در این زمینه تن داده است و به این لحاظ به محلی برای حضور و فعالیت مجرمان بدل شده است. این مسئله موجب شده است تا این پایگاه به محلی برای حضور و فعالیت مجرمان و به مرکزی برای ارتکاب انواع جرائم تبدیل شود.

پس از حضور موفق سه سال پیش سپاه پاسداران در مهار آلودگی‌های فرهنگی و اجتماعی در فضای اینترنت، این بار دادسرای عمومی و انقلاب تهران با همکاری ضابطین قضایی مجددا به فضای برخورد و مهار آلودگی‌ها و انحرافات فرهنگی و اجتماعی سایبری وارد شده و این بار نماد این قوه در پایگاه اینترنتی فیس بوک نصب شده است و خبر از اشرافیت فنی و اطلاعاتی ضابطین قوه قضائیه حتی در محیط پایگاه اینترنتی غیرمجاز فیس بوک می دهد.

به وضوح می توان نیت دادسرای تهران در درج آرم و نشان قضایی در این پایگاهها را هشدار و تذکری جدی به سایر مجرمین برای توقف فعالیتهای مجرمانه و عبرت گیری از سرنوشت سایر متخلفین دانست که به نظر می رسد می تواند تاثیر به سزایی در مقابله با جرائم و تخلفات، آگاه‌سازی خانواده ها در مورد ابعاد مختلف فعالیتهای رایانه ای و پایگاههای فعال در اینترنت، خصوصا فیس بوک و ارائه تذکر و هشدار به سایر متخلفین برای اصلاح عملکردها، توقف فعالیتهای مجرمانه و خلاف عفت و اخلاق عمومی و تبعات قضایی ارتکاب این جرائم خصوصا در محیط رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات داشته باشد.

منبع: مشرق