Gerdab.IR | گرداب

گزارش نشست آمريكايي «ايران بعد از انتخابات در كنگره» -4و پاياني

دولت اوباما راه‌حل مناسبي براي مقابله با نفوذ ايران در قاره آمريكا ندارد

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

"راجر اف. نوريگا" ديپلمات آمريكايي در اين نشست گفت: دولت اوباما راه‌حل مناسبي براي برخورد با نفوذ ايران در قاره آمريكا ندارد و ايران، روسيه و ونزوئلا موضعي خصمانه در برابر منافع آمريكا اتخاذ كرده‌اند.

به گزارش گرداب، مؤسسه آمريكايي "شوراي دموكراسي" با برگزاري نشستي در كنگره آمريكا روابط بين ايران و آمريكا را در فضاي بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته مورد بررسي قرار داد كه مؤسسه "پروژه دموكراسي خاورميانه" خلاصه‌اي از مباحث مطروحه در اين نشست‌ها را در وب‌سايت خود (pomed.org) منتشر كرده است.

اين سلسله نشست‌ها با عنوان "ايران: يك‌سال بعد از انتخابات" در چند بخش مختلف برگزار شده و طي آن چندين هيئت،‌ طيف گوناگوني از مسائل را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

«حقوق بشر و جامعه مدني، فعاليت و تأثيرگذاري ايران در عرصه بين‌المللي، دسترسي به اطلاعات رسانه‌هاي مستقل و جنبش سبز و همچنين پيامدهاي آن در رويكرد آمريكا» محورهاي اصلي و عناوين مطرح شده در اين نشستها را تشكيل مي‌دادند.

در اين گزارش پيشنهادهايي در مورد نحوه و چگونگي حمايت آمريكا از جريان فتنه مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

در اين نشست "راجر اف. نوريگا" (Roger F.Noreaga)، ديپلمات سابق آمريكا در سخنان خود از كنگره خواست تا توجه بيشتري به فعاليت‌هاي ايران در نيمكره غربي كند.
وي در ادامه گفت: دولت اوباما راه‌حل مناسبي براي برخورد با نفوذ ايران در قاره آمريكا ندارد.

نوريگا در ادامه مدعي شد: تعهد ايران و روسيه به برنامه‌هاي هسته‌اي ونزوئلا نگران‌كننده است زيرا هر سه كشور موضعي خصمانه در برابر منافع آمريكا اتخاذ كرده‌اند، همكاري‌هاي مشترك ايران و ونزوئلا در حوزه مالي يكي ديگر از راه‌هاي اين كشور براي برون‌ رفت از تحريم‌هاي بين‌المللي بوده است.

این گزارش مي‌افزايد: در يك هيأت ديگر كه مسائلي چون دسترسي به اطلاعات رسانه‌هاي مستقل و جنبش سبز مورد بحث و بررسي بودند، "مريم معمارصادقي"، عضو مؤسسه الكترونيكي جامعه مدني ايرانيان (توانا)، اعلام كرد كه همزمان با شكست اصلاحات مورد نظر رئیس جمهور سابق، نفوذ اينترنت نيز در زندگي ايراني‌ها بيشتر و بيشتر مي‌شد.

وي مدعي شد: در فضاي اعتراضات بعد از انتخابات تكنولوژي نقش عمده‌اي ايفاء نمود، اگر فيلم كشته شدن ندا آقاسلطان در سطح اينترنت پخش نمي‌شد شايد مردم بسياري از مسائل داخل ايران را نمي فهميدند.

معمار صادقي در ادامه سخنان خود گفت: "اين شعار معترضين كه "باراك حسين اوباما يا با آنها يا با ما" فرصت خوبي براي دولت پديد آورده بود تا از جنبش سبز حمايت كند."

در اين نشست كه از جانب "شوراي دموكراسي" آمريكا در مقر كنگره آمريكا برگزار شد، متخصصين و تحليلگران مؤسسات مطالعاتي آمريكا از جمله "اندرو آلبرتسون" (Andrew Albertson)، مدير اجرايي "پروژه دموكراسي در خاورميانه"، جيمز پرنس عضو شوراي دموكراسي، مايكل روبين عضو موسسه امريكن اينترپرايز، مايكل ميلري مدير تكنولوژي فضاي سايبر در فضاي دموكراسي و مايكل سينگ عضو موسسه واشنگتن آخرين پيشنهادها و برآوردهاي خود در مورد وقايع پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران را بيان كردند.

منبع: فارس