Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی آمریکا از 1.3 میلیون گوشی هوشمند

تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱

بعد از افشای جاسوسی دولت آمریکا در مورد نحوه استفاده کاربران گوگل، فیس‌بوک و توئیتر از خدمات مختلف اینترنتی، این بار نوبت نقض حریم شخصی کاربران تلفن‌های همراه رسیده است.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، برای اولین بار آماری به طور علنی منتشر شده که نشان می دهد اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا با سخاوتمندی به 1.3 میلیون تقاضای دولت ایالات متحده برای دسترسی به اطلاعات شخصی مشترکان خود پاسخ مثبت داده اند.

این اطلاعات که در اختیار نهادهای مختلف دولتی و قضایی قرار گرفته شامل محتوای پیامک های رد و بدل شده، موقعیت مکانی برقرای تماس ها از سوی مالک گوشی و دیگر اطلاعاتی است که دسترسی به آنها از سوی مقامات دولتی ضروری تشخیص داده شده است.

گزارش یاد شده به دنبال اصرار و پافشاری برخی نمایندگان کنگره آمریکا منتشر شده است. این اسناد نشانگر رشد انفجارآمیز نقض حریم شخصی کاربران تلفن همراه از سوی کاخ سفید در 5 سال اخیر است. در برخی موارد یک اپراتور تلفن همراه در عرض یک روز هزاران بار اطلاعات شخصی مشترکان مختلف خود را به درخواست پلیس، دادگاه های قضایی، نیروهای امنیتی و... افشا کرده است.

در مواردی اپراتورهای تلفن همراه درخواست های مطرح شده را غیرقابل توجیه و از نظر حقوقی تردید برانگیز تشخیص داده اند، اما به اصرار نهادهای دولتی و قضایی سرانجام در برابر خواست های آنها تسلیم شده اند. در یک مورد هم یک اپراتور به شدت در برابر درخواست پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) مقاومت کرده، اما به نتیجه نرسیده است.

در حالی که پیش از این تصور می رفت این اقدام در آمریکا ابعاد ملی ندارد، اما حال مشخص شده که نیروهای دولتی و قضایی در آمریکا این قانون شکنی را به طور گسترده و در سطح ملی در همه ایالت ها انجام می دهند. نماینده دموکرات کنگره آمریکا پس از افشای ابعاد اقدامات یاد شده گفته است: «من تصور نمی کردم که این کار به چنین وسعتی صورت بگیرد.»

آمار یاد شده با همکاری چهار اپراتور بزرگ ایالات متحده یعنی AT&T، Sprint، T-Mobile  و Verizon افشا شده است.

AT&T در گزارش یاد شده اذعان کرده که هر روز 700 درخواست برای افشای اطلاعات مشترکانش دریافت می کند که 230 مورد از آنها اضطراری بوده و به همین علت نیازمند حکم دادگاه و برگه احضاریه نیست. این رقم نسبت به سال 2007 سه برابر شده است.

به طور کلی ظرف 5 سال گذشته تعداد درخواست نهادهای مختلف دولتی و قضایی برای دسترسی به اطلاعات گوشی های شهروندان بین 12 تا 16 درصد رشد کرده است. Sprint دیگر اپراتور آمریکایی هم در این گزارش از دریافت 1500 درخواست در روز برای افشای اطلاعات کاربرانش خبر داده است.

البته دریافت چنین درخواست هایی به ابزار کسب درآمد برای اپراتورها آمریکایی مبدل شده است. چون این اپراتورها برای جاسوسی از مشترکانشان نیازمند نصب ابزار و تجهیزات پیشرفته ای هستند و هزینه این کار را هم از نهادهای قضایی و امنیتی دریافت می کنند.

به عنوان مثال AT&T به همین منظور در سال 2011 حدود 8.3 میلیون دلار دریافت کرده است. این در حالی است که رقم یاد شده در سال 2007  تنها 2.8 میلیون دلار بود.

نکته جالب این است که حتی شرکت های کوچک مخابراتی و از جمله موسسات ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده هم چنین درخواست هایی را دریافت می کنند که تعداد آنها در هر روز به طور متوسط به 116 مورد می رسد. البته آمار کلی نقض حریم شخصی کاربران تلفن همراه بسیار بیشتر از 1.3 میلیون بار است و باید توجه داشت که اپراتورهای تلفن همراه بخشی از این اطلاعات را حذف کرده اند و لذا دسترسی به آمار دقیق در این زمینه ممکن نیست.

بر همین اساس تعداد افرادی که اطلاعاتشان افشا شده هم ممکن است به دهها میلیون نفر برسد. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که وقتی اطلاعات مکانی یک کاربر تلفن همراه افشا می شود ممکن است به همراه آن اطلاعات هزاران کاربر دیگری که در همان موقعیت جغرافیایی قرار داشته اند نیز اعلام شود و معمولا اپراتورهای همراه برای تفکیک اطلاعات یاد شده برنامه ای ندارند.

برخی کارشناسان و وکلا معتقدند با توجه به رشد افسارگسیخته جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان شاید چاره ای جز کنار گذاشتن استفاده از تلفن همراه باقی نمانده باشد و افرادی که به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصیشان اهمیت می دهند باید به طور جدی به این مسئله توجه کنند.

منبع: فارس