Gerdab.IR | گرداب

نقض حریم شخصی با برنامه‌های رایگان اپل

تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۱

بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان فروشگاه اپل ناقض حریم شخصی هستند و اپل به بهانه‌های مختلف آن‌ها را حذف می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از اینفورمیشن ویک، بررسی‌های نشان می‌دهد که بسیاری از برنامه‌های رایگان عرضه شده در فروشگاه آن‌لاین اپل حریم شخصی کاربران را نقض می‌کنند.

این شرکت برنامه همراهی به نام clueful طراحی کرده است که با نصب آن بر روی آی‌فون و آی پد می توان به میزان نقض حریم شخصی کاربران از سوی برنامه های دیگر پی برد.

برنامه یاد شده با بررسی برنامه های همراه نصب شده بر روی گوشی آی‌فون نشان می دهد که کدامیک حریم شخصی کاربر را نقض می کنند. برنامه یاد شده تاکنون عملکرد بیش از 60 هزار برنامه همراه سازگار با سیستم عامل iOS را بررسی کرده است.

البته "اپل" به بهانه های مختلف به تازگی این برنامه را از فروشگاه آن‌لاین خود حذف کرده است، اما "بیت دیفندر" می گوید بررسی عملکرد برنامه های همراه آیفون را کماکان ادامه می دهد. این بررسی ها حاکیست برنامه های مختلف آیفون به فهرست تماس کاربر، اطلاعات کاربری وی در سایت هایی مانند "فیس بوک" و "توئیتر"، میزان ذخیره باتری، اطلاعات سرویس جی پی اس و... دسترسی پیدا می کنند.

مشکل دیگر آن است که 43 درصد از برنامه های آیفون اطلاعات کاربران را در حین نقل و انتقال رمزگذاری نمی کنند و در نتیجه اگر کاربر از شبکه های ناایمن وای‌–‌فای استفاده کند ممکن است حجم زیادی از اطلاعاتش سرقت شود.

یافته‌های بیت دیفندر نشان می دهد 41 درصد از برنامه های همراه آیفون اطلاعات مکانی کاربران را سرقت می کنند و 20 درصد هم به فهرست تماس کاربر دسترسی کامل خواهند داشت.

منبع: فارس