Gerdab.IR | گرداب

لوازم خانگی، میکروفون‌های جدید سیا برای جاسوسی

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱

آمریکا از پردازنده‌ اتصال به اینترنت لوازم خانگی الکترونیکی رونمایی کرده که اینترنت اشیا خوانده می‌شود و به گفته دیوید پترائوس،‌ جاسوسی از افراد را متحول می‌کند.

گرداب- پایگاه تحلیلی "فورت مدیا"، در مقاله‌ای به قلم "راب واو"، می‌نویسد: دوره نصب میکروفون در خانه متهمان به سر آمده است تا چند سال دیگر از طریق اینترنت می‌توان به راحتی افراد را زیر نظر گرفت.

لوازم خانه ما بلای جانمان می‌شوند
١. لوازمی که به اینترنت متصل می‌شوند باعث افشای اطلاعاتند.

٢. رئیس "سیا" گفته که این ابزار "مهارت‌های مخفیانه جاسوسی را متحول خواهند کرد."

٣. جاسوس‌ها می‌توانند از طریق ابررایانه‌ها هزاران نفر را زیر نظر بگیرند.

٤. مردم به همراه لوازم اتصال به شبکه، "میکروفون‌هایی مخفی" را در خانه‌هایشان نصب می‌کنند.

ممکن است وقتی مردم فیلمی را از "نت‌فلیکس" برای تماشا در صفحات تلویزیون‌هایشان دانلود می‌کنند یا شبکه‌ای رادیویی را روشن می‌کنند، بدون این‌که بخواهند باعث شوند که افرادی مکان دقیق آنها را شناسایی کنند و بفهمند این‌ها مشغول چه کاری هستند.

"دیوید پترائوس"، رئیس سازمان سیا، می‌گوید: «دیگر لازم نیست جاسوس‌ها میکروفون در خانه‌تان نصب کنند، ظهور ابزار "اتصال" که از طریق نرم‌افزار کنترل می‌شود بدین معنی است که مردم در خانه‌هایشان میکروفون نصب کرده‌اند.»

سیا ادعا می‌کند که می‌تواند از طریق اینترنت و شاید حتی از طریق امواج رادیویی خارج از منازل این ابزارها را "بخواند".

آیا نصب تراشه در تمام لوازم الکترونیکی امکان‌پذیر است؟
در حال حاضر از تلویزیون گرفته تا ساعت رادیو را می‌توان از طریق نرم‌افزارهای الکترونیکی کنترل کرد و شرکت تراشه "ای‌آر‌ام" (ARM) اخیرا از تراشه‌های ارزان‌تر و کم‌مصرفی رونمایی کرده است که در تمام لوازم اعم از یخچال و فر تا زنگ‌ در به کار خواهد رفت.

به گفته دیوید پترائوس، رئیس سیا، بر اساس آخرین گزارش‌های نظرسنجی‌های "اتاق خطر"، اطلاعات به دست آمده از ابزارهای "اتصال" را می‌توان مثل کتابی خواند حتی از طریق دستگاه‌های کنترل از راه دور.

پترائوس می‌گوید که ابزار اتصال به شبکه، امکان جاسوسی را "متحول" خواهد کرد زیرا به جاسوس‌ها امکان می‌دهند که خودبه‌خود افراد را تحت نظر بگیرند، بدون این‌که مجبور باشند میکروفون جاسازی کنند یا مخفیانه وارد خانه‌ای شوند و یا حتی مجبور باشند لباس مبدل و رسمی بپوشند تا در مهمانی شام کمپانی تحت مراقبتشان شرکت کنند.

آیا کسی برای تولید انبوه این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند؟
رئیس سیا افزود: «فناوری جدید خصوصا تأثیر به‌ سزایی بر مهارت‌های مخفیانه جاسوسی خواهد داشت. می‌توانیم هر چه مورد نظرمان باشد را مکان‌یابی، شناسایی و با فناوری‌های جدید کنترل کنیم. کنترل از راه ‌دور از طریق شناسایی بسامد رادیویی، شبکه حس‌گرها، سرورهای کوچک جاسازی‌شده و گیرنده‌های انرژی کنترل می‌شوند. تمام این‌ها به اینترنت نسل آینده که به رایانه‌هایی با قدرت بالا و کم‌مصرف متصل شده‌اند انجام می‌شود.»

پترائوس درباره فناوری‌های جدیدی که می‌توانند به لوازم خانگی‌های نافهم گذشته مثل یخچال، فر و سیستم‌های روشنایی پردازنده‌ و اتصالات شبکه‌ای بیافزایند برای یک شرکت سرمایه‌گذاری سخنرانی می‌کرد.

ای‌آر‌ام، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های ساخت تراشه، از پردازنده‌ای رونمایی کرد که در لوازم منزل کار گذاشته می‌شود. تراشه‌های ای‌آرام کوچک‌تر، کم‌مصرف‌تر و بسیار ارزان‌تر از پردازنده‌های پیشین هستند و برای اتصال به اینترنت از طریق تمام انواع لوازم الکتریکی طراحی شده‌اند، همان چیزی که از آن با عنوان "اینترنت اشیا" یاد می‌کنند.

منبع: فارس