محققان هشدار دادند؛

تهدید مهارت‌های دستور زبان با پیامک

تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱

ارسال و دریافت پیامهای متنی که طی آن از نوشتن حروف اضافه خودداری می شود و برای اکثر کلمات مخفف در نظر گرفته می شود می تواند عملکرد دستور زبان را برای کودکان ضعیف کند.

به گزارش گرداب، محققان اعلام کردند پیامک به عنوان راهی که به جوانان این امکان را می دهد که پیامهای فوری و کوتاهی به دوستان و خانواده خود ارسال کنند، می تواند به تنزل سطح زبان و مهارتهای دستور زبان منتهی شود.

آنان گفته اند که بر اساس نتایج تحقیقاتشان کودکان 8 تا 12 ساله ای که اغلب از زبان اقتباسی یا زبان فناوری در پیامهای کوتاه خود و یا گفتگوهای اینترنتی استفاده می کنند، در آزمونهای دستور زبان از بدترین نتایج برخوردارند.

در زبان فناوری یا techspeak اغلب از میانبرهایی کلامی یا کلماتی استفاده می شود که تنها صدای صحیح را منتقل می کنند و کلمه به طور کامل نوشته نمی شود و یا در اغلب موارد حروف غیر ضروری حذف می شوند تا نوشتن یک متن به عنوان پیام کوتاه تر، سریع تر و موثرتر باشد.

بر اساس اظهارات "درو سنیجل" از دانشگاه پنسیلوانیا و دانشجوی دکترا در رشته رسانه در دانشگاه نورث وسترن، بسیاری از جوانان در پیامهای متنی خود از حروف مخفف برای انتقال معنا استفاده می کنند و در نوشتن پیامهای خود از تایپ تمام حروفی که نوشته می شود اما خوانده نمی شود پرهیز می کنند.

سینجل اظهار داشت: «استفاده آنها از این میانبرها توانایی افراد را در تغییر کلام خود بین کلام عادی و قوانین عادی دستور زبان و زبان فناوری جدید به خطر می اندازد.»

این دانشجوی رسانه با انجام تحقیقات و به عمل آوردن آزمون دستور زبان از کودکان یک مدرسه متوسطه در مرکز پنسیلوانیا اقدام به ارزیابی و تحلیل نتایج کرده است.

محققان پس از انجام تحقیقات خود اعلام کردند که ارسال و دریافت پیامهای متنی که طی آن از نوشتن حروف اضافه خودداری می شود و برای اکثر کلمات مخفف در نظر گرفته می شود می تواند عملکرد دستور زبان را برای کودکان ضعیف کند.

سینجل یادآور شد: «به طور کلی هر چقدر فرد در نوشتن این پیامها از واژگان مخفف و تغییر یافته بیشتری استفاده کند به همان میزان اشتباهات دستور زبانی بیشتری خواهد داشت.»

منبع: مهر