Gerdab.IR | گرداب

اکونومیست:

آل‌سعود از شیعیان می‌ترسد

تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱

با شیعیان عربستان در کشور مانند شهروندان درجه دوم رفتار می شود و با وجود درگیری های موجود، نیروهای امنیتی تاکید می کنند که امنیت در منطقه حاکم است.

به گزارش گرداب، مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله ای نوشت: هدف قرار دادن شیخ "نمر النمر" و "علی سلمان" استفاده از سیاست خشونت و فشار علیه تشیع است که باعث پیچیده تر شدن مسائل می شود.

این مجله انگلیسی افزود: شیخ النمر از مدت ها پیش همچون خاری در چشم خانواده آل سعود بود، اولین بار زمانی حکم بازداشت وی صادر شد که در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود: «در صورتی که عربستان به شیعیان ساکن منطقه  الشرقیه اجازه ندهد که زندگی محترمانه داشته باشند، مجبور می شویم از آن جدا شویم.» با چنین سخنی شیخ در صدد فشار به نظام آل سعود بود.

در ادامه این مقاله آمده است: از آنجا که اغلب منابع نفت عربستان در منطقه شیعی نشین الشرقیه قرار دارند، این منطقه اهمیت ویژه ای برای اقتصاد عربستان دارد.

مجله انگلیسی اذعان داشت: از آغاز بهار عربی تاکنون که حدود یک سال و نیم از آن می گذرد حدود ۱۰ تن در این منطقه کشته شدند که همگی شیعه بودند.

اکونومیست تاکید کرد: دستگیری شیخ النمر به این شکل از سوی نیروهای امنیت عربستان دال بر ترس و وحشت شدید آنها از برخی از خانواده های موجود در العوامیه است.

 این مجله انگلیسی نوشت: با شیعیان عربستان در کشور مانند شهروندان درجه دوم رفتار می شود و با وجود درگیری های موجود، نیروهای امنیتی تاکید می کنند که امنیت در منطقه حاکم است.

اکونومیست با اشاره به دستگیری شیخ علی سلمان نیز تاکید کرد: نظام دولتی بحرین با هدف قرار دادن این شیخ باعث افزایش اعتراضات خواهد شد.

شیخ سلمان به دنبال بیان این جمله که «با یک فتوای شرعی می توان صدها هزار تن از بحرینی ها را به مخالفت با نظام فراخواند و ملت با لباس شهادت به صحنه وارد خواهند شد»، دستگیر شد.

سازمان "الوفاق" که شیخ علی سلمان رهبری آن را بر عهده داشت در انتخابات سال ۲۰۱۰ پارلمان بحرین حدود ۴۵ درصد از کل آرا به خود اختصاص داده بود.

منبع: شفقنا