Gerdab.IR | گرداب

منافع آمریکا در بحرین و سوریه حرف اول را می‌زند

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۱

حمایت دروغین آمریکایی‌ها از ناآرامی‌ها در سوریه در پوشش حمایت از مردم، تنها در این جهت است که سوریه در جبهه و خط مقاومت قرار دارد.

گرداب- هر جا درگیری هست، پای آمریکا نیز در میان است، با این تفاوت که در یکی، حامی مخالفان دولت است و در دیگری حامی دولت. عامل تعیین کننده در این زمینه نیز منافع آمریکاست. نمود این ماجرا را به وضوح می‌توان در سوگیری‌های واشنگتن در قبال بحران بحرین و درگیری‌های سوریه مشاهده کرد.

مقامات آمریکایی هر روز در مقابل رسانه‌ها ظاهر می‌شوند و از کشتارها در سوریه داد سخن می‌دهند و آن را نقض آشکار حقوق بشر قلمداد می‌کنند!‌ این در حالی است که خود با تصویب بودجه‌های هنگفت و تامین کمک‌های مالی و تسلیحاتی برای "شورشیان مسلح" سوری، زمینه خونریزی‌ و تنش‌های بیشتر را فراهم می‌کنند.

دولتمردان آمریکایی حتی با اعطاء مجوز به یک گروه حقوقی مستقر در واشنگتن با نام "گروه حمایت از سوری‌ها"، اجازه جمع‌آوری کمک‌های مالی از شهروندان آمریکایی را فراهم کرده‌اند. نکته قابل تامل، درباره اقدام "باراک اوباما" برای صدور مجوز به این گروه این است که او به منظور جلوگیری از بازخواست‌های احتمالی در مورد هرگونه کمک رسمی به افراد مسلح در سوریه برای "انجام اقدامات خشونت‌آمیز و جنایتکارانه"، یک گروه حقوقی را مجاز به فعالیت در این زمینه کرده است!

اقدامات آمریکا محدود به همین حد نبوده و تروریست‌های دربند در عراق را آزاد کرده، مشروط به اینکه پس از آزادی برای حمله به شیعیان، علوی‌ها و دروزی‌ها وارد خاک سوریه شوند.

تلاش برای صدور قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه نیز از دیگر اقدامات آمریکا برای اعمال فشار بر "بشار اسد" بوده که البته با مقاومت روسیه و چین و در نتیجه وتو این قطعنامه تاکنون ناکام مانده است.

اما آن سوی منطقه شرایط به گونه دیگری است. از 14 فوریه 2011 با اعتراض مردم مسلمان بحرین علیه سیاست‌های رژیم آل خلیفه، کلکسیونی از جنایات و تجاوزات در سرکوب حرکت‌های مدنی و مردمی به وقوع پیوسته است.

رژیم آل خلیفه بنا بر آنچه به تایید سازمان‌های غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و سایر مجامع حقوقی بین‌المللی رسیده، در تمامی این مدت ارتکاب جرائمی چون قتل و کشتار، بازداشت و دستگیری فعالان سیاسی و حقوق بشری، شکنجه زندانیان، توسل به خشونت برای سرکوب تجمعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز، استفاده از گازهای سمی و تسلیحات نامتعارف علیه مردم تا تخریب مساجد، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی را در سیاهه جنایات و تجاوزات آشکار خود به ثبت رسانده است. جنایاتی که به لحاظ موازین حقوق بین‌الملل و با استناد به منشور سازمان ملل و اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، مصداق "نقض حقوق بشر"، "جنایت علیه بشریت" و "نسل کشی" به شمار می‌آید.

آمریکایی‌ها حتی به گونه‌ای کوشیده‌اند تا در داستان تلخ جنایات آل خلیفه و آل سعود علیه ملت بحرین به گونه‌ای عمل کنند که ردپایی برجا نگذارند. به همین خاطر سانسور خبری حوادث و رخدادهای بحرین را در پیش گرفته‌اند. همدستی واشنگتن، ریاض و منامه در اخراج خبرنگاران از بحرین برای جلوگیری از پوشش خبری جنایات و تجاوزات رژیم آل خلیفه در همین راستا قابل ارزیابی است.

اما به‌جز سانسور شگرد دیگر آمریکایی‌ها "تحریف" اخبار و اتفاقات بوده که از قضا اوباما سردمدار این تاکتیک بوده است. او نه تنها بر همه جنایات آل خلیفه چشم فرو بسته، بلکه در دیدار خود با ولیعهد بحرین خواستار برخورد با افرادی شده که در تظاهرات مردمی،‌ ناقض حقوق بشر بوده‌اند!

این در حالی است که واشنتگن به بهانه حقوق بشر به دنبال فشار بر سوریه است و حتی در برهه‌ای تلاش کرده قطعنامه‌ای را به بهانه سرکوب معترضان در سوریه علیه رژیم اسد صادر کند. آمریکایی‌ها برای افکار عمومی دنیا توضیح نمی‌دهند؛ اگر واقعا هدف آنها کمک به ملت‌هاست چرا از باب نمونه در برابر کلکسیونی از جنایات آل خلیفه علیه ملت بحرین واکنش نشان نمی‌دهند و قطعنامه‌ای بر ضد رژیم آل خلیفه صادر نمی‌کنند.

ناگفته پیداست حمایت دروغین آمریکایی‌ها از ناآرامی‌ها در سوریه در پوشش حمایت از مردم، تنها در این جهت است که سوریه در جبهه و خط مقاومت قرار دارد؛ از این روست که کشورهای غربی و عربی برای تضعیف سوریه و جبهه مقاومت در خاورمیانه کمک‌های مالی و نظامی در اختیار شورشیان قرار می‌دهند.

به بیان دیگر، پس از انقلاب‌های عربی و موج بیداری اسلامی در منطقه، دولتمردان آمریکایی و غربی متوجه شدند محور مقاومت از دلایل اصلی وقوع انقلاب در منطقه بوده، لذا تلاش دارند به جبهه مقاومت ضربه زده و هجمه‌های سنگین علیه سوریه وارد کنند.

این در حالی است که سکوت آمریکا در قبال کشتارهای آل خلیفه در بحرین ریشه در منافع آمریکا در این کشور دارد. در واقع، رژیم بحرین یکی از دنباله‌روهای واشنگتن در منطقه است، از این رو، دولت آمریکا از عواقب انقلاب در این کشور هراسان است چراکه اگر مردم به حق خود در زمینه تعیین حاکمان خود دست یابند،‌ آن رژیم به جای منافع آمریکا، منافع مورد نظر مردم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

اما در حال حاضر، رژیم آل خلیفه خاک این کشور را برای استفاده به عنوان یک جزیره نظامی یا پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار داده و واشنگتن نمی‌خواهد پایگاه نظامی خود را در بحرین از دست بدهد. در واقع،‌ بحرین به عنوان پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مهم‌تر از آن است که واشنگتن بخواهد با حکومت بحرین درگیر شود.

منبع: فارس