Gerdab.IR | گرداب

آمريکا رهبري اردوگاه مخالفان نظام سوريه را به عهده دارد

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱

در کنار اقدامات نظامي و امنيتي، تلاش هايي براي متحد کردن مخالفان نظام سوريه صورت مي گيرد که "ويليام برنز"، دستيار وزير امورخارجه آمريکا مسئوليت هماهنگي اين تلاش ها را به عهده دارد.

به گزارش گرداب، روزنامه "الشرق الاوسط" در گزارشي نوشت: آمريکا رهبري اردوگاه مخالف نظام سوريه را به عهده دارد و به فعاليت در ابعاد مختلف براي سرنگون کردن اين نظام مشغول است.

اين روزنامه در گزارشی به قلم "محمد علي صالح" افزود: نولاند تاکيد داشت که ديدار شنبه آينده "هيلاري کلينتون"، وزير امورخارجه آمريکا از ترکيه براي مذاکره درباره اوضاع سوريه، از اهميت بسيار براي اردوگاه مخالف نظام دمشق برخوردار است؛ اردوگاهي که رهبري اش را آمريکا به عهده دارد و فرانسه، انگليس، ترکيه و تعدادي از کشورهاي عربي اعضاي اصلي آن را تشکيل مي دهند. در ميان اعضاي اصلي اين اردوگاه، ترکيه مي تواند نقش مهمي را ايفا کند، زيرا هم مرز با سوريه است و ظرفيت کمک به ايجاد منطقه حائل يا معبر انتقال سلاح و مهمات به مخالفان نظام سوريه را دارد و حتي مي تواند در صورت لزوم پارا فراتر نهد و به حملات هوايي يا زميني عليه اين نظام اقدام کند؛ هرچند که اعضاي اين اردوگاه تلاش مي کنند تا آنجا که ممکن است از اين اقدام خودداري کنند.

الشرق الاوسط نوشت: تلاش‌هاي پنتاگون درباره برنامه‌ريزي براي  سوريه آينده در ماه‌هاي اخير -همزمان با اعلام آشکار آمريکا و برخي کشورهاي ديگر به گسترش کمک هاي علني و محرمانه به مخالفان نظام سوريه- افزايش يافته است و همچنان که گزارش دو روز پيش روزنامه آمريکايي "نيويورک تايمز" تاييد مي کند، کشورهايي که به مخالفان نظام سوريه سلاح مي دهند، با گروه محدودي از افسران سازمان سيا هماهنگي و همکاري دارند، اين هماهنگي با هدف مشخص شدن گروه‌هايي که سلاح را تحويل مي گيرند، انجام مي شود. در کنار اين اقدامات نظامي و امنيتي، تلاش هايي براي متحد کردن مخالفان نظام سوريه صورت مي گيرد که "ويليام برنز"، دستيار وزير امورخارجه آمريکا مسئوليت هماهنگي اين تلاش ها را به عهده دارد.

در بخش تحولات سياسي، "رابرت فورد"، سفير پيشين آمريکا در سوريه مسئوليت اين بخش را به عهده دارد؛ وي هفته گذشته با 250 معارض سوري در قاهره ديدار کرد که هدف از ديدارهايش با معارضان مزبور، متحد کردن آنها و زمينه‌سازي براي تشکيل دولت انتقالي بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران