Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی از شهروندان آمریکایی قانونی شد

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

دادگاه استیناف آمریکا در حکمی اعلام کرد که پلیس این کشور از این پس می‌تواند بدون مجوز، از طریق تلفن همراه، مردم آمریکا را ردگیری کند.

به گزارش گرداب به نقل از شبکه راشاتودی، دادگاه استیناف آمریکا طی حکمی اعلام کرد که شهروندان آمریکایی نمی‌توانند از این پس زمانی‌که در خیابان تلفن همراه با خود حمل می‌کنند، انتظار حریم خصوصی برای خود داشته باشند زیرا پلیس آمریکا اجازه دارد بدون مجوز یا دلیل احتمالی، سیگنال‌های "جی پی اس" آنها را دنبال کنند و آنها را ردگیری کنند.

در سال 2006 نیز، مقامات اجرایی آمریکا توانستند یک حکم دادگاه را برای ردیابی مکان تلفن همراه از طریق سامانه "جی پی اس" کسب کنند، اما در آن زمان موفق به کسب مجوز قانونی برای این کار نشدند.

طبق اصلاحیه چهارم از قانون اساسی آمریکا، تجسس بی دلیل و نامعقول مأموران پلیس از شهروندان آمریکایی بدون صدور مجوز کسب شده از دادگاه، ممنوع است.

دادگاه آمریکا، استفاده از تلفن همراه را یک امر عمومی و نه خصوصی اعلام کرد که مشمول متمم اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریکا نمی‌شود.

این دادگاه در توجیه اجازه چنین مجوزی به مأموران اجرایی آمریکا اعلام کرد که حضور یک مظنون در یک مکان قابل مشاهده عمومی، اطلاعاتی نیست که تابع متمم اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریکا باشد.

در حالیکه هم‌اکنون تمامی موبایل‌های آمریکا بدون هرگونه مجوز یا دلیل خاصی قابل پیگیری است و به وسیله پلیس آمریکا ردگیری می‌شود، اما دیوان عالی آمریکا اوایل سال جاری میلادی حکم کرده بود که پلیس این کشور باید قبل از ردگیری مخفیانه موبایل شهروندان آمریکایی از طریق سامانه جی پی اس، از مقامات قضایی، مجوز قانونی دریافت کنند.

این حکم جدید دادگاه استیناف آمریکا به مأموران پلیس آمریکا اجازه می‌دهد که بدون مجوز به صورت محرمانه، خودروها را ردگیری کنند. بدون نیاز به مجوز برای دستیابی به اطلاعات تلفن‌های همراه، مقامات آمریکایی می‌توانند قدرت بیشتری بر تسلط به حقوق فردی و حریم خصوصی افراد و آن چیزی که دادگاه آمریکا آن را حقوق عمومی می‌داند، داشته باشند.

منبع: فارس