Gerdab.IR | گرداب

آملی لاریجانی:

برخورد ما با فتنه گران قاطع بود

تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۹

رییس قوه قضاییه گفت: مردم با حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری، قدرت و صلابت خود را نشان دادند. و این برای نظام نقطه قدرت بود، اما متاسفانه عده ای با توهماتی این قدرت و قدرت نمایی در جهان را مخدوش کردند.

به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، آیت الله آملی لاریجانی شب گذشته با حضور در برنامه شبکه یک سیما در پاسخ به سئوال مجری که از وی پرسید: در مورد حوادث بعد از انتخابات که بلافاصله بعد از انتصاب شما به ریاست قوه قضاییه رخ داد بفرمایید عملکرد همکاران شما تاکنون چگونه بوده است؟

گفت: بعد از انتخابات این دوره ریاست جمهوری که انصافا انتخابات باشکوهی بود و مردم با حضور خود قدرت وصلابت خود را نشان دادند و این برای نظام نقطه قدرت بود، اما متاسفانه عده ای با توهماتی این قدرت و قدرت نمایی در جهان را مخدوش کردند.

وی افزود: ادعای تقلب واقعا ادعای دروغین بود و بنده آن زمان در شورای نگهبان بودم و کاملا این بحث ها و بحث نظارت بر صندوق ها در آنجا پیگیری می شد و حتی ادعای تقلب هم پیگیری شد.

وی اضافه کرد: ما به کسانی که این ادعا را می کردند گفتیم بیایید و صندوقها (مثلا ده درصد از صندوقها را) به صورت موردی بازشماری کنیم و اگر به اختلاف قابل توجهی رسیدیم بقیه صندوق ها را هم بازشماری کنیم اما نپذیرفتند.

آملی لاریجانی گفت: واقعا متاسفیم که از راههای قانونی، حاضر به دنبال کردن این جریان نشدند؛ این در حالی است که برخی از نمایندگان همین کاندیداها در جلسه خصوصی تصریح کردند که ما وقتی صحبت از تقلب می کنیم اینطوری نیست که شما وقتی صندوق ها را بازشماری کنید نتایج دیگری به دست بیاید.

وی افزود: این حرف عجیبی است که از یک طرف می گویند تقلب در این صندوق ها رخ نداده است و از طرفی می گفتند باید ببینیم در مقدمات چه چیزی رخ داده است.

رییس قوه قضاییه گفت: به نظر من این کار فتنه بسیار بزرگی بود که بعد از انتخابات رخ داد و ضرری قابل توجه به شکوه انتخابات وارد کرد و این جای تعجب دارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: برخورد ما با فتنه گران قاطع بود و عده زیادی در این رابطه دستگیر شدند زیرا با تخلف از قانون، در خیابان ها آشوب به پا و خلاف امنیت ملی اقدام کردند و برخی از آنها وابستگان قطعی به منافقان و گروهک های محارب خارج از کشور بودند و اینها همه خلاف قانون است و برخی از جرایم نیز در حد محاربه است.

آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضایی به دقت به این پرونده ها رسیدگی کرد و ما برای اتقان این احکام بازنگری هایی را توسط افراد خیلی مجرب انجام دادیم تا به احکام، نظر ثانوی داشته باشند و احکام صادره احکام درستی باشد.

وی اضافه کرد: البته برخی از دو طرف از ما توقعات نادرستی داشتند و برخی که تندرو بودند می گفتند دستگاه قضایی چرا کاهلی می کند، ما هیچ کاهلی نکردیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: حتی این افراد تعجیل در اعدام داشتند درحالیکه اعدام یک پروسه خاصی در قوه قضاییه دارد و باید شرایطش باشد و اینطور نیست که هر فردی را در خیابان گرفتیم، حتی شعار مخالف نظام داد به اعدام محکوم کرد و این درست نیست و در عین حال فرصت دفاع باید داشته باشند.

وی افزود: اما به نظر ما بعضی از اینها محارب بودند و سلاح گرم همراه خود داشتند و با سلاح گرم در راهپیمایی شرکت کرده بودند و اخافه مردم می کردند و مردم را می ترساندند که این چیزی است که در منابع فقهی نیز به عنوان محارب آمده است.

آملی لاریجانی ادامه داد: بنابراین قوه قضاییه در مجموع در کار خودش کاهلی نکرده است و هرچند ممکن است در گوشه ای یک حکم اشتباه هم داده شده باشد و این همیشه ممکن است اما در کل روند قوه قضاییه قابل دفاع و پذیرش است.

وی اضافه کرد: ما نسبت به دادگاه کهریزک و کوی دانشگاه که طلب خیلی از مردم است پیگیری های خودمان را انجام داده ایم و دادگاه کهریزک 9 جلسه برگزار شده و در همین روزها رای آن صادر می شود که البته مجرای خودش را طی می کند.

رییس قوه قضاییه گفت: به هر حال آن چیزی که ما از قوه قضاییه باید توقع داشته باشیم این است که قانون مدار باشد و بنده هم به همه دستگاه های زیر مجموعه قوه قضاییه و مسئولان آن گفته ام ما از مدار قانون حق تخطی نداریم اگر ما که قوه قضاییه هستیم تخطی کردیم طبیعتا برای دیگران نیز این تصور پیش می آید.

وی افزود: بنابراین ارزیابی بنده این است که در مجموع قوه قضاییه خوب عمل کرده است و برخورد قاطع هم داشتیم و از این به بعد نیز همینطور است و کسانی که خلاف امنیت کشور کار کنند حتما بدانند که برخورد قوه قضاییه قاطع است و فتنه گران نیز به خاطر جرایمی که مرتکب شده اند حتما به مجازات خواهند رسید و این توقعی است که مردم از ما دارند و ما به صورت قاطع عمل خواهیم کرد.