Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ روسیه تبلت بومی تولید کرد

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۱

روسیه به خاطر عدم اعتماد به تکنولوژی گوشیهای همراه و شبکه داده‌های غربی و در جهت بالا بردن سیستم امنیتی خود، تبلت داخلی تولید کرد.

به گزارش گرداب به نقل از آژانس خبرگزاری فرانسه (AFP)، دولت روسیه که از اعتماد به تکنولوژی گوشیهای همراه و شبکه داده‌های غربی بسیار نگران است، این هفته اعلام کرد که در جریان یک پروژه مورد حمایت دولت، تبلت ایمنی را تولید کرده که قرار است در ادارات و صنایع دولتی مورد استفاده قرار گیرد.
                                              
سیستم عامل این تبلت که RoMOS (سیستم عامل گوشیهای روسی) نام گذاری شده، هفته گذشته در حاشیه کنفرانس IFA در برلین به نمایش گذاشته است.

سیستم عامل تبلت یاد شده در ظاهر شبیه سیستم عامل اندروید گوگل است، اما به خاطر پشتیبانی از جایگزین‌های داخلی، از هیچکدام از زیرساختهای میزبانِ  Silicon Valley و پشتیبانی کننده ماهواره‌های موقعیت‌یاب غربی، استفاده نکرده است.

مقامات ارشد دولتی روسیه از جمله "دیمیتری رُگُزین"، معاون نخست وزیر از دموی تبلت در این مراسم دیدن کردند. گفته می‌شود که طرفداران احتمالی این محصول، خریداران آگاه امنیتی نیروهای نظامی، آژانس‌ها و صنایع دولتی روسی هستند.

این تبلت به دست انستیتوی مرکزی تحقیقات علمی روسیه ساخته شده است که مسئولیت توسعه سیستم عامل و سخت افزار اجرا کننده آن را نیز برعهده دارد. این محصول در دو نسخه دفاعی و معمولی ساخته شده است.

نسخه دفاعی همراه با غلاف مقاوم ضد شوک وضد آب عرضه می‌شود و بر طبق گزارشات برای موقعیت‌یابی جغرافیایی و ناوبری، به جای استفاده از شبکه آمریکایی جی‌پی‌اس از سیستم موقعیت یاب جهانی گلُناس بهره برده است.