Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 37

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۱

شخصیت امام صادق در 200 کتاب فضای مجازی/ حذف دکمه و قاب از گوشی‌ها/ مترجم "دیلماج"/ فناوری در دنیای مردگان/ دستگاه بومی لکنت‌شکن/ مسابقه آن‌لاین سوال از وهابیت/ شارژ تلفن همراه با باکتری/ تبلت‌ با صفحه کلید کشویی و...

به گزارش گرداب، "حاشیه‌های وب 37" همچون پنج‌شنبه‌های گذشته با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

طراحی نرم افزارمترجم دو زبانه دیلماج
مترجم دو زبانه دیلماج که مستخرج از پروژه "طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌های ترجمه ماشینی" است طراحی و ارائه شده است.
اصلی‌ترین ویژگی این مترجم کیفیت بالای آن نسبت به سایر مترجم‌های خودکار فعال در زبان فارسی است.

عرضه تبلتهایی با یک صفحه کلید کشویی
یک شرکت بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی اعلام کرد که وارد عرصه تبلتهایی می‌شود که از ویندوز 8 برخوردار است؛ تبلتهایی که دارای صفحه کلید کشویی هستند و هم تبلت و هم نوت‌بوک در نظر گرفته می‌شوند.

تلفن همراه خود را با باکتری شارژ کنید
در این روش جدید از یک نوع ویروس کامپیوتری که از باکتری‌ها تغذیه می‌کند برای شارژ گوشی استفاده می‌شود.
این ویروس که نقش ژنراتور را بر عهده دارد پس از تغذیه به وسیله باکتری‌ها، ضربه انگشت روی دکمه‌های گوشی را به شارژ الکتریکی تبدیل می‌کند.



بارگذاری بيش از 200 كتاب با محوريت شخصيت امام صادق در فضای مجازی 
بيش از دويست كتاب با محوريت شخصيت امام جعفر صادق‌علیه‌السلام در آستانه سالروز شهادت رئيس مذهب تشيع در پايگاه اطلاع‌رسانی مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان بارگذاری شده است.
اين كتاب‌ها در فرمت‌های pdf – java –android - txt - epub برای استفاده در رايانه، انواع گوشی‌های تلفن همراه و انواع تبلت‌ها به صورت رايگان منتشر شده است.

ساخت دستگاهی که عملکرد ماوس و صفحه کلید را با هم انجام می‌دهد
محققان کشورمان موفق به تولید دستگاهی با عنوان "ماوس کفشی" شدند.
ماوس کفشی، سخت‌افزار رایانه‌ای است که عملکرد موس و صفحه کلید را با پا در محیط‌های رایانه‌ای پیاده‌سازی می‌کند. این دستگاه بعد از اتصال به کیس رایانه، روی پد مخصوص قرار می‌گیرد و شخص با استفاده از انگشتان پا می‌تواند با رایانه کار کند.

ابداع کننده اصلی اینترنت؟!
می‌گویند مورچه‌های قرمز خرمن‌چین از همان پروتکل کنترل انتقال (TCP) در انتقال غذا بهره‌مندند که کاربران اینترنت برای مدیریت  انتقال داده استفاده می‌کنند. محققان این ارتباط مورچه ای را "Anternet" خوانده اند.
 محققان چندین دهه است که می دانند مورچه ها از الگوریتم استفاده می کنند. از این الگوریتم ها در علوم رایانه به عنوان مدلی برای بهینه‌سازی عملیات استفاده می‌شود.

حذف دکمه و قاب از گوشی‌ها
کارشناسان می‌گویند نسل جدید گوشی‌های هوشمند که در ماه‌های آینده عرضه می‌شوند، تنها دارای نمایشگر لمسی باریک هستند. 
در این گوشی‌ها از قاب و پوششی که دورتادور نمایشگر را می‌پوشاند هم خبری نیست و در واقع می‌توان چنین گوشی‌هایی را نمایشگرهای قابل حمل لقب داد که تصور سنتی از تلفن‌های همراه را تغییر می‌دهند.



شارژ گوشی زائران کربلا
یک مخترع عراقی با الهام گرفتن از هزاران زائری که به شهر مقدس کربلا می‌روند، به فکر افتاد تا از آن برای تولید انرژی استفاده کند.
او دستگاهی ساخت که در کف کفش جا می‌گیرد و می‌توان از آن برای شارژ کردن تلفن همراه استفاده کرد. کفشی که تلفن همراه را شارژ می‌کند، با راه رفتن شخص تولید انرژی می‌کند.

تولید نرم‌افزار موبایلی که سرعت و جهت اجسام متحرک را مشخص می کند
محققان، نرم‌افزار تلفن همراهی را تولید کردند که با تصویربرداری از اجسام در حال حرکت، مکان، سرعت و جهت حرکت اجسام متحرک را با دقت بالایی مشخص می‌کند.
این نرم افزار طول و عرض جغرافیایی هدف و نسبت اندازه واقعی به تصویر آن را با استفاده از مکان‌یاب (جی.پی.اس) و قطب‌نمای تلفن همراه به‌دست می‌آورد.

ضربه انگشت، جايگزين كلمه عبور در صفحات لمسي!
محققان نمونه اوليه‌اي از دستگاهي به شكل انگشتر طراحي كرده‌اند كه داده‌هاي هويتي افراد را از طريق پوست دريافت و به‌صورت ولتاژ بسيار ضعيف به صفحات لمسي تبلت يا تلفن همراه هوشمند منتقل مي‌كند.
اين فناوري شامل حلقه‌اي است كه به دور انگشت متصل مي شود؛ يك كارت حافظه اطلاعات حاوي كدهاي اختصاصي افراد را در خود ذخيره كرده و يك ژنراتور كوچك كدها را به صفحات لمسي منتقل مي‌كند.




محقق ایرانی دستگاه لکنت‌شکن الکترونیکی طراحی کرد
این دستگاه که با روش تأخیر صدای شنیداری قابل تعبیه در تلفن همراه است، پیشرفته‌ترین سیستم دیجیتال درمان لکنت در دنیاست.
اتصال این دستگاه به انواع خروجی‌ها، تلفن ثابت، هندزفری، هدست و نیز استفاده از آن حین چت کردن امکان‌پذیر است.
در این دستگاه یک "میکروکنترلر" پر سرعت جهت آنالیز صدا و ایجاد صدای متناوب، و یک "اینتر فیس" موبایل مانند، جهت سهولت استفاده در هر شرایط و در هر مکان به کار رفته است.

ارائه نسخه جدید نرم‌افزار خطایاب
این بسته نرم‌افزاری که با عنوان "وارسی گر فارسی(وفا)" عرضه شده است، شامل خطایاب املایی، دستوری و معنایی است که مشکلات نوشتاری متن را تشخیص و پیشنهادهای تصحیح را ارائه می‌دهد.

ساخت هواپیمایی که با قدرت فکر حرکت می‌کند
در این فناوری جدید دستورهای مغزی از طریق بلوتوث به یک رایانه رسیده و پس از تقویت شدن به وسیله لپ‌تاپ با استفاده از WiFi به هواپیما می‌رسد.
این محققان یک ویدئو منتشر کردند که در آن یک مرد که روی صندلی چرخدار نشسته است، به هواپیمای کوچک کنترل از راه دور می‌گوید که چه مسیری را انتخاب کند.



مسابقه آن‌لاين "صد سؤال از وهابيت" برگزار می‌شود 
مؤسسه فرهنگی تبيان دوره‌هايی را به صورت مجازی برگزار می‌كند كه طی دوره، مقالاتی ارائه شده و سوالاتی از وهابيت پرسيده می‌شود و در پايان هر دوره مسابقه‌ای برگزار می‌شود.
مقالات وهابيت‌شناسی در قالب ويژه‌نامه‌ای از روز شنبه 25 شهريورماه در پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان قرار داده می‌شود و زمان مسابقه روز دوشنبه يكم آبان‌ماه، رأس ساعت 11 خواهد بود. سؤالات هر يك از كاربران متفاوت است و هر كدام از پرسش‌ها به صورت رندوم در اختيار كاربران قرار گرفته می‌شود.

نرم‌افزار حريم ياس منتشر شد 
اين نرم‌افزار شامل بخش‌هايی همچون آموزش نماز، بانوی نمونه، حجاب، احاديث، معرفی كتاب، رساله مراجع، ادعيه، آلبوم صوتی، تصاوير و قرآن است.

تلفن های مبتنی بر "آی‌پی" در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد
پروژه طراحی و ساخت نمونه مهندسی پایانه تلفنی مبتنی بر آی‌پی با هدف بومی‌سازی ساخت تلفن صوتی و تصویری در لایه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مستقل در حال انجام است و در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.
تلفن های مبتنی بر"آی‌پی" از همان روش ارتباطی شبکه‌های اینترنت استفاده می‌کنند.
 این تلفن‌ها بدون استفاده از رایانه امکان انتقال داده‌ها را از طریق شبکه‌های یکپارچه خواهند داشت.

فناوري در دنياي مردگان
به‌تازگي قبرستانی در دانمارك به جاي استفاده از سنگ قبرهاي سنتي، از سنگ‌هاي كوچكي حاوي كد QR استفاده مي‌كند كه با استفاده از پوينده‌هاي موجود در تلفن همراه هوشمند، كدها رمزگشايي مي‌شوند.
پس از رمزگشايي از كد، مراجعه‌كننده با متصل شدن به يك وب‌سايت مي‌تواند تصويري از فرد متوفي به همراه خلاصه‌اي از زندگي وي را بر روي تلفن همراه خود دريافت كند.




نخسین مدل شبیه‌سازی رایانه‌ای تأثیر داروهای ایدز ساخته شد
کارشناسان ایدز در دانشگاه‌های جان هاپکینز و هاروارد با مشارکت یک محقق ایرانی با بررسی اطلاعات هزاران آزمایش از فعالیتهای ضد ویروسی از بیش از 20 داروی ضد ایدز نخستین شبیه‌سازی رایانه‌ای را برای تفسیر تأثیر داروها ساخته‌اند.
این مدل ریاضیاتی پیش‌بینی می‌کند که یک بیمار تا چه حد یک رژیم خاص را بر اساس تجویز صورت‌گرفته دنبال می‌کند. همچنین فاکتورهای این مدل در توانایی هر دارو در منع تکرار ویروسی و احتمال چنین وضعیتهایی، مقاومت به دارو را نیز شبیه‌سازی می‌کنند.

این نرم‌افزار پوست شما را جوان نگه می‌دارد
نرم‌افزار Drinking Water نوشیدن آب را به شما یادآوری کرده و ساعت و مقدار آب مصرفیتان را ثبت می‌کند.
شما می‌توانید تعداد لیوان آبی را که می‌خواهید بنوشید در این برنامه وارد کرده و پس از هر آب نوشیدن، یک لیوان را تیک بزنید تا نرم‌افزار تعداد لیوان‌های باقی مانده را به شما یادآوری کند.
Drinking Water بر روی گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید 1.6 و بالاتر قابل نصب است.



تشكيل مجمع رسانه‌های برخط پيام‌ده كشور 
مجمع رسانه‌های برخط پيام‌ده كشور با هدف فراهم آوردن بستر هم‌گرايی، تعامل مؤثر و مشاركت هم‌افزای متصديان رسانه‌های برخط پيام‌ده ايران و در راستای توسعه كمی و كيفی و رونق اقتصادی فعاليت رسانه‌های برخط پيام‌ده كشور تشكيل می‌شود.
اين مجمع ارتقای آگاهی، توسعه و هدايت فرهنگ عمومی و حمايت از حقوق مادی و معنوی متصديان رسانه‌های برخط در خصوص امور مربوط به رسانه‌های برخط پيام‌ده را دنبال می‌كند.

طراحي سيستم مالتي پلكسر STM16 نوري
با توجه به رشد سريع سرويس‌هاي باند پهن و توسعه شبكه انتقال نوري، نياز به سيستم‌هاي با ظرفيت بالا، قابل اطمينان، توسعه‌پذير، مقرون به‌صرفه با قابليت دسترسی آسان در شبکه زيرساخت کشور، پروژه‌اي تحت عنوان "طراحي و ساخت سيستم مالتي پلكسر STM16 نوري" به صورت درون‌سپاري تعريف شده كه در حال اجراست. پروژه تصويب شده كه مرحله طراحی سخت افزار و نرم‌افزار سيستم با موفقيت به پايان رسيده و در حال حاضر بردهای ساخته شده در مرحله مونتاژ قطعات هستند.

رایانه طلایی برای ثروتمندان
یک هنرمند رومانیایی با استفاده از طلا و زیورآلات بسیار گران‌قیمت این کامپیوتر را در سه نوع مختلف طراحی کرده است.
او با استفاده از قاب‌هايي از طلا، سنگ مرمر، ياقوت و ديگر سنگ‌هاي قيمتي رایانه‌های معمولی را به وسیله‌ای برای پادشاهان تبدیل کرده است.