Gerdab.IR | گرداب

با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری؛

گرداب/ آمریکا حریم خصوصی شهروندانش را می‌خرد

تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

اف‌بی‌آی شاید اندکی دیر به دنیای دیجیتال وارد شده، اما با سرعت بسیار و به شکلی لجام‌گیسخته این عرصه را صحنه تاخت و تاز خود برای جاسوسی از شهروندان این کشور، ساخته است.

به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، برخی معتقدند انقلاب رایانه‌ای، به پلیس آمریکا دیرتر از سایر بخش‌های این کشور رسیده است. اقدامات اخیر اف‌بی‌آی که تا سال 1999 همچون سال 1924 اثر انگشت افراد را جمع‌آوری کرده و مطابقت می‌داد، نشان‌ می‌دهد هر قدر ورود پلیس آمریکا به دنیای دیجیتال دیر هنگام بوده، به همان میزان سرعت تاخت و تازش در این عرصه بالا است؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون یک میلیارد دلار بر روی تجهیز سیستم تشخیص هویت افراد سرمایه‌گذاری کرده است.
 
این سرمایه‌گذاری روی پروژه شناسایی بیومتریک صورت گرفته که مهمترین و دقیق‌ترین سیستم تشخیص هویت به شمار می‌رود. در این نوع سیستم‌ها، پارامترهایی نظیر اثر انگشت، شبکیه چشم، هندسه دست، صدا و حتی شدت ضربه شخص بر روی کیبورد برای شناسایی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
این سیستم که برنامه شناسایی نسل بعدی نام دارد،  به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد و تا 2 سال آینده در سراسر خاک ایالات متحده اجرا می‌شود. هم‌اکنون نیز برخی از ایالات آمریکا (حدود 60 درصد) در طرح پایلوت این پروژه با بارگذاری تصاویر شهروندان‌شان بر روی پایگاه داده مورد نظر اف‌بی‌آی، مشارکت خود را آغاز کرده‌اند. این پروژه حاکی از تلاش آمریکا برای بهره برداری حداکثری از جدیدترین دستاوردهای حوزه تکنولوژی به بهانه پیشگیری از جرائم و در حقیقت آغاز جاسوسی رسمی از شهروندانش است.
 
سیستم‌های جدید تشخیص چهره که دقت قدرت تشخیص و شناسایی آنان نسبت به قبل به شدت افزایش یافته، نگرانی‌ها در مورد نحوه استفاده اف‌بی‌آی از این تکنولوژی را به شکل چشمگیری افزایش داده است. یکی از مقامات اف‌بی‌آی طی گزارشی به مجلس سنای این کشور در ماه جولای اعلام کرده بود از این تکنولوژی برای شناسایی مجرمان استفاده خواهد شد.
 
این اظهارات شاید در مقام سخن جالب به نظر برسند، اما ابراز نگرانی شدید فعالان در حوزه حفظ حریم خصوصی و امنیت فردی را در پی داشته است. اف‌بی‌آی از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره الگوریتم‌های مورد استفاده در طراحی این سیستم خودداری کرده و تنها از تلاش برای برگزاری جلسه ای با حضور آژانس‌های مختلف امنیتی این کشور برای بررسی سیستم تشخیص چهره خود خبر داده است.


 
اما در سال 2010، "ریچارد وردر بریوگ"، از مقامات این آژانس امنیتی، از تمایل اف‌بی‌آی مبنی بر شناسایی اشیا در اماکن عمومی و نظارت و مشاهده اتوماتیک در اماکن، سخن گفته بود.
 
بیان دقیق این که اف‌بی‌آی در حال حاضر و یا در آینده قصد دارد چگونه از سیستم تشخیص چهره استفاده کند، هم‌اکنون غیر ممکن است، اما با وجود اطلاعات موجود در این اسناد جدید و اهداف گسترده اف‌بی‌آی در مورد اطلاعات تشخیص چهره، کارشناسان معتقدند زمان آن فرا رسیده است تا با تصویب قوانینی، جمع آوری اطلاعات مربوط به تشخیص چهره، محدود شود.

برخی از اهدافی که اف‌بی‌آی به دنبال دستیابی به آن است، عبارتند از:  
-سیستم تصویری بین ایالتی شامل توانایی ذخیره و جستجوی تصاویر مربوط به زخم‌های صورت، تتوهای بدن و سایر نشانه‌هایی از این دست.
-سیستم تشخیص اثر انگشت بهتری که سریع‌تر و دقیقتر از سیستم‌های موجود بتواند اطلاعات را پردازش کند.
-سیستم ملی ذخیره سازی اطلاعات مربوط به کف دست افراد که بتواند این اطلاعات را ذخیره سازی کرده و آن را در اختیار آژانس‌های مختلف این کشور در حوزه جرائم قرار دهد.
-سیستم قدرتمندی مبتنی بر چند شاخصه بیومتریک که در نهایت منجر به شناسایی شاخصه‌های بیومتریک مختلف افراد مانند صدا و تشخیص چهره شود.