Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ گوگل با پول مردم خدمات ارائه می‌دهد

تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۱

اگرچه به نظر می‌رسد که گوگل گامی در جهت دسترسی بهتر مردم به اینترنت برداشته اما واقعیت امر این است که خود مردم هزینه این امکانات را با مالیات دادن پرداخت کرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوترورلد، پروژه "فیبر گوگل" (Google Fiber) در کانزاس سیتی 5 مگابایت اینترنت رایگان و 1 گیگابایت در ازای ماهیانه 70 دلار ارائه می‌دهد، در حالی که با پول مالیات‌دهندگان این پروژه را عملی کرده است.

اگر چه این پروژه علاوه بر اینکه مالیات‌دهندگان شهرهای نزدیک در کانزاس و میسوری را درگیر هزینه‌های خود کرده بلکه مالیات‌دهندگان در اطراف این شهرها را نیز متحمل هزینه سنگینی بالغ بر میلیون‌ها دلار کرده است تا به گوگل دسترسی رایگان به برق و حقوق راه‌ها و حتی فضای دفتری بدهد.

هزینه‌های برخی مالیات‌دهندگان پرسشی را پیش روی منتقدان قرار داد و آن این‌که آیا هر پروژه پهنای باند بالا در کشور می‌تواند بدون حمایت دولت و مالیات‌دهندگان باشد یا باید با قانون‌شکنی پیش رود؟

گوگل قراردادهایی با شرکت‌های دولتی دارد که برخی معتقدند میلیون‌ها دلار ارزش دارد. "جک گلد"، تحلیلگر شرکت گلد، می‌گوید: «به نظر می‌رسد هزینه مالیاتی‌ای که گوگل به مالیات‌دهندگان تحمیل می‌کند، میلیون‌ها دلار باشد.»

گلد اشاره می کند که مسئولان شهری معمولا از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌خواهند که بین 3 تا 5 درصد از درآمد حاصل از اشتراک مشتریان را صرف جبران اینگونه هزینه‌ها کنند.

وی همچنین می گوید: «فارغ از برق رایگان، حقوق راه‌ها و...، گوگل درآمدی که از هزینه‌های مشترکان به دست می آورد را نیز به دولت پرداخت نمی کند. به نظر می رسد گوگل واقعا یک قرارداد پرسود گرفته است.»

مسئولان شهر کانزاس برای اینکه گوگل تجهیزات فیبر نوری خود را روی تجهیزات تیر برق شهر گذاشته است هیچ جریمه‌ای از این شرکت نگرفته است در حالی که این کار برای سایر کمپانی‌های مخابراتی غیر قانونی محسوب می‌شود.

در حالی‌ که سرمایه‌گذاری گوگل در این پروژه عظیم است و همچنین شرایط استفاده از آن برای مشتریان سخاوتمندانه است، این ایده تقویت می‌شود که بعضی از پروژه‌های بزرگ پهنای باند بدون کمک‌های مالی مالیات‌دهندگان نمی‌توانند پیش روند.