Gerdab.IR | گرداب

سوءاستفاده اپل از دانش‌آموزان

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۱

فاکس‌کان از دانش آموزانی که در فصل تابستان به دنبال کارهای موقت بوده‌اند، سوءاستفاده کرده و با پرداخت مبلغ کمی آنها را برای ساعت‌های طولانی به کار گرفته است.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، در حالی که اپل با اعلام خبر عرضه آی‌فون 5 جنجال خبری به راه انداخته، اخباری در مورد سوءاستفاده آن از نیروی کار ارزان چینی هم منتشر شده است.

شریک چینی اپل به نام "فاکس کان" مجددا به علت سوءاستفاده از نوجوانان برای تولید محصولات اپل با انتقادهای گسترده مواجه شده است.

اخباری که به تازگی در سایت های خبری انعکاس یافته نشان می دهد این شرکت از دانش آموزانی که در فصل تابستان به دنبال کارهای موقت بوده اند برای ساخت آی‌فون و متعلقات آن سوءاستفاده کرده و با پرداخت مبلغ کمی آنها را برای ساعت های طولانی به کار گرفته است.

کارخانه اصلی فاکس کان در شن زن چین واقع است و این شرکت به علت تحمیل شرایط کاری بسیار دشوار به کارکنانش بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. در چند مورد کارکنان فاکس کان به علت این شرایط دشوار خودکشی کرده اند.

در حالی که فاکس کان مدعی شده کارکنان فصلی اش می توانند در صورت تمایل هر زمان که می خواهند کارشان را کنار بگذارند، دو گروه مدافع حقوق کارکنان در چین می گویند این ادعا دروغ است.

کارشناسان می گویند با توجه به عرضه قریب الوقوع آی‌فون 5 فاکس کان با کمبود نیروی کار مواجه شده و قصد دارد به هر نحو ممکن این کمبود را با به کارگیری دانش آموزان برطرف کند.

فاکس کان مدعی است تنها 2.7 درصد از 1.2 میلیون نیروی کارش در چین را دانش آموزان تشکیل می دهند، اما منتقدان این شرکت ارقام واقعی را بیشتر از این رقم می دانند.

منبع: فارس