Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ "ردیاب‌"های فیس‌بوک در کمین اطلاعات شما

تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۱

فیس‌بوک فعالیت‌های آن‌لاین کاربران را ردیابی می‌کند و از نتایج آن برای منافع تجاری خود سود می‌برد.

به گزارش گرداب به نقل از بیزینس اینسایدر، پژوهشگران طی آزمایشی به کمک ابزار جدیدی به نام "+DNT"، دریافتند در فیس‌بوک بیش از 200 ردیاب وجود دارد که فعالیت افراد در فضای سایبر را ردگیری می‌کند.

شرکت سازنده این ابزار، ردیاب‌ها را "درخواستی" معرفی می‌کند که مرورگر شما را وامی‌دارد اطلاعات مورد نظر برای ذخیره سازی یا فعالیت‌های آن‌لاین‌تان را به اشتراک بگذارید. این ردیاب‌ها در قالب کوکی‌ها، کد جاوا، تصاویر گرافیکی یک پیکسلی و تگ‌های آی‌فریم ظهور می‌کند.

کوکی‌ها بیت‌های کوچک از نرم‌افزاری هستند که صفحات اینترنتی بر روی رایانه شما به جا می‌گذارند. این کوکی‌ها، شما را به شکل پنهانی شناسایی کرده و اطلاعات مفیدی از موضوعات مورد علاقه شما در اختیار گروه‌های تبلیغاتی می‌گذارد.

منتقدان این کار را جاسوسی می‌دانند اما شرکت‌های تبلیغاتی آن را شناسایی گروه‌های هدف می‌دانند.

این ردیاب‌ها علاوه بر اینکه به حریم خصوصی کاربر تجاوز می‌کنند، می‌توانند مقدار زیادی از اطلاعات را انتقال دهند.

به طور کلی هرچه تعداد ردیاب‌ها روی سایتی بیشتر باشد آن سایت دیرتر بالا می‌آید. با این دیدگاه کاربران کنجکاو فیس‌بوک ممکن است از خود سوال کنند که چرا فیس‌بوک جلوی این همه ردیاب را نمی‌گیرد؟!

فیس‌بوک با لحن خشنی در بیانیه خود هشدار می‌دهد: کوکی‌ها، برچسب‌های پیکسل و حافظه کامپیوترتان برای ارائه محصولات، خدمات و تبلیغات فیس‌بوک برای شما استفاده می‌شود. مرورگر شما ممکن است این امکان را به شما بدهد که جلوی این فناوری را بگیرید اما اگر آن‌ها را مسدود کنید نمی‌توانید از سایر ویژگی‌های فیس‌بوک استفاده کنید.

مشخصا حقیقتی که در این بیاینه مطرح است، می‌گوید نه تنها تمام کوکی‌ها برای ردیابی استفاده می‌شوند بلکه خیلی از آن‌ها به سادگی ذخیره می‌شوند که بعدا مورد استفاده قرار بگیرند اما دامنه گسترده این درخواست مشکل بزرگتری ایجاد می‌کند به عبارت ساده‌تر، هنگامی‌که شما یک سایت را بازدید می‌کنید، مرورگر شما ارتباطاتی را طی چند مرحله با سرور برقرار می‌کند که به آن "درخواست" می‌گویند، اما این تنها شما نیستید که سایت را بازدید می‌کنید؛ ردیاب‌های مخفی هم همین کار را انجام می‌دهند. آن‌ها شبیه یک بخش سوم در کامپیوتر شما عمل می‌کنند: شما نمی‌توانید آنها را بدون نرم‌افزارهای امنیتی ببنید، انتظار ندارید آن‌ها را فعال ببینید و نمی‌خواهید اطلاعات‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

آن‌ها اطلاعاتی نظیر موقعیت جغرافیایی، سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و نام کاربری فیس‌بوک‌تان را می‌خواهند.

در زمینه این‌که درخواست‌ها چیستند، فیس‌بوک اظهارنظری نمی‌کند و اشاره می‌کند سایت فیس‌بوک از جاوااسکریپت و برچسب‌هایی با این اهداف استفاده نمی‌کند.