گرداب/ چوب حراج فیس‌بوک به اطلاعات شخصی کاربرانش

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۱

کاربران فیس‌بوک حق عضویت خود در این شبکه و سهم خود از شکست عرضه سهام این کمپانی را با اطلاعات شخصی‌شان می‌پردازند.

به گزارش گرداب، به نقل از مشبل، تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که فیس‌بوک قصد دارد اطلاعات شخصی کاربران خود را به کمپانی‌های بزرگ تجاری بفروشد.

بنا بر این خبر که روز جمعه اعلام شده است، امکان جدید ارائه شده از سوی این کمپانی، مالکان کمپانی‌ها را قادر می‌سازد تا مطالب خود را بر اساس اطلاعات مخاطبان و به شکل هدفمندتری منتشر کنند.
 
در حالی که پیش از این مدیران صفحات این کمپانی‌ها تنها به اطلاعات مربوط به زبان و مکان کاربران دسترسی داشتند، هم‌اکنون به اطلاعات خصوصی کاربران از جمله "جنسیت"، "علاقه‌مندی‌ها"، "وضعیت روابط (با سایر کاربران)"، "تحصیلات" و "محل کار" نیز دسترسی دارند و می‌توانند مخاطبان هدف خود را با توجه به این گزینه‌ها تعیین کنند.

چند هفته پیش نیز "توئیتر" امکان ارسال توئیت‌های هدفمند بر اساس محل و دستگاه مورد استفاده کاربر را ارائه کرده بود.

به عنوان مثال همان‌طور که در تصویر زیر دیده می‌شود، مدیر این صفحه قصد دارد تا پست خود را برای مخاطبانی در ایالت سان‌فرانسیسکو که بین 18 تا 34 سال سن دارند و مرد هستند، ارسال کند.
 
 

این خبر برگ جدیدی است بر پرونده نقض حریم خصوصی کاربران فیس‌بوک از سوی مدیران آن؛ پرونده‌ای که گاهی هر روز قطورتر می‌شود. به عنوان مثال، روز گذشته مسئولان این کمپانی از اجباری‌شدن گزینه "تایم‌لاین" برای کاربران این کمپانی خبر دادند.  این در حالی است که فعالان حامی حریم خصوصی نسبت به عواقب منفی این گزینه پیش از این نیز هشدار داده‌ بودند و برخی موسسات امنیتی نیز بر خطر آسیب‌پذیری میلیون‌ها کاربر در برابر حملات هکری در پی فعال شدن این گزینه تاکید کرده‌اند.

چندی قبل نیز یک موسسه امنیتی آلمانی طی خبری هشدار داد که نیمی از کاربران فیس‌بوک نمی‌دانند مدیران این کمپانی چگونه با اطلاعات شخصی آن‌ها رفتار می‌کنند و چگونه دیگر کاربران وب می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

همچنین"وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای با عنوان "فروش شما در فیس‌بوک" گزارش داد که  مدیران فیس‌بوک در حال جمع آوری حجم گسترده‌ای از اطلاعات شخصی کاربران خود هستند.

همه این وقایع در حقیقت به این معناست که کاربران هزینه عضویت خود در این شبکه را با آشکار ساختن ناخودآگاه اطلاعات شخصی خود اعم از علائق و سلائق، محل‌هایی که در آن حضور داشته یا خواهند داشت، برنامه‌های آتی، معاملاتی که انجام داده یا قصد انجامش را دارند، می‌پردازند.

به نظر می‌رسد فروش اطلاعات کاربران یکی از گزینه‌های مدیران فیس‌بوک برای جبران خسارات مالی ناشی از عرضه سهام این کمپانی در بورس است. روز گذشته ارزش سهام این شبکه اجتماعی به 19 دلار و 91 سنت در هر سهم رسید که پائین‌ترین میزان از زمان عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس بوده است.