به گزارش
گرداب، یک کمپانی فیلمسازی برای فروش فیلمهای خود از حقه بازاریابی جالبی استفاده کرده است. کمپانی "ساندی پیکچرز" باور دارد هر یک از دوستان شما در شبکه اجتماعی "فیسبوک" یک سنت (یک صدم یک دلار) میارزند و هنگام خرید یکی از محصولاتش، به ازای هر دوست فیسبوکی به شما یک سنت تخفیف میدهد.
با دیدن آگهی تبلیغاتی این کمپانی احتمالا با خود فکر میکنید بهتر بود شیوه سادهانگارانهتری در دوستیابی داشتید و به این ترتیب اکنون میتوانستید دوستان بیشتری برای تخفیف گرفتن داشته باشید.
تماشای آنلاین فیلم تبلیغی ساندی پیکچرز که به سرگذشت یک نویسنده و فیلمساز آوانگارد آمریکایی و از بنیانگذاران هنر پاپ میپردازد، 6.99 دلار قیمت دارد. اگر وارد صفحه فیسبوک خود شوید، به صورت اتوماتیک به ازای داشتن هر دوست به شما یک سنت در این مبلغ تخفیف داده میشود. البته سقف تخفیف 4 دلار است و شما باید در هر حال 2.99 دلار باقیمانده را بپردازید. این به آن معناست که شما اگر 400 دوست فیسبوکی داشته باشید میتوانید از تمام تخفیفها استفاده کنید.
چرا ساندی پیکچرز با فیسبوکیها اینقدر دست و دلباز برخورد میکند؟ در پیام این کمپانی آمده است: ما به عنوان کمپانی فیلمسازی مستقل، با این روش، میتوانیم در مورد افراد مشهور فیلم بسازیم. اگر شما به این فیلم و کاری که ما انجام میدهیم علاقه دارید، به ما در انتشار آنلاین آن کمک کنید.
بله، در حقیقت مانند آنچه که در بازاریابی شبکهای (Network Marketing) رخ میدهد، شما ضمن پرداخت بخشی از هزینه، به جای پرداخت باقیمانده هزینه، افراد دیگری را وارد این چرخه میکنید که به مراتب بیش از تخفیفی که به شما داده شده، برای کمپانی سوددهی خواهند داشت.
این کمپانی فیلمسازی در حالی افراد را به افزایش افسارگسیخته دوستان خود -که غالبا در این شرایط از میان افراد ناشناس انتخاب میشوند- ترغیب میکند که نتایج پژوهش جدید موسسه "Pew" نشان میدهد دو سوم از کاربران اینترنت که به نحوی از شبکههای اجتماعی و امکانات آن ها استفاده میکنند، 63 درصد از دوستان خود را در این شبکهها حذف کردهاند.
روند حذف کردن دوستان در شبکههای اجتماعی، بهویژه در "فیسبوک" از سال 2009 تشدید شده، به طوری که طی سه سال اخیر، در هر سال هر فرد حدود 19 درصد از دوستان خود را در این شبکهها حذف کرده است.
موسسه pew در پژوهش دیگری آورده است: مردم به ناگهان متوجه شدهاند که دوستان "فیسبوکی" آنها، دوست واقعی نیستند و هیچ وقت هم نبودهاند و باید تصمیماتی درباره این دوستیها بگیرند.
بنابر گزارش این موسسه، قطع دوستیهایی از این دست به یک روند متداول در فیسبوک بدل شده است. درست مثل اینکه فیسبوکیها قیچی به دست گرفته اند و در حال هرس کردن باغ دوستانشان هستند.
این اقدام ساندی پیکچرز در حالی اتفاق میافتد که بازاریابی شبکه ای براساس قوانین، در اغلب ایالات آمریکا ممنوع است و فیسبوک تاکنون نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده است.
منبع: ZD Net