Gerdab.IR | گرداب

جنبش الحوثي:

دولت يمن به خواست آمريكا اوضاع "صعده" را بحراني مي‌كند

تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹

جنبش الحوثي از اقدام دولت يمن در بحراني كردن اوضاع استان "صعده" درشمال يمن مطابق خواست بيگانگان بويژه آمريكا خبر داد.

به گزارش گرداب، "يوسف الفيشي" نماينده سياسي عبدالملك الحوثي رهبر جنبش الحوثي يمن، در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم گفت: دليل جنگ‌ها، بحران‌ها و بيدادگري‌هاي مستمر عليه مردم در استان صعده، شعارهاي مرگ بر آمريكا و اسرائيل حوثي‌ها است.
اين سخنگوي رهبري جنبش اعتراضي شيعيان يمن در ادامه با بيان اينكه حوثي‌ها از زمان حمله آمريكا به افغانستان شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل سر داده و خواستار مقابله با توسعه طلبي‌هاي آمريكا در منطقه شدند، افزود: در همين راستا رهبري جنبش طرحي را براي بيداري مردم يمن در پيش گرفتند.
الفيشي تصريح كرد: حوثي‌ها در آغاز نه قصدي براي استفاده سلاح عليه دولت داشتند و نه خواستار آن بودند بلكه حتي در اين راستا تلاش كردند در چارچوب قانون و دموكراسي مورد ادعاي دولت يمن به فعاليت بپردازند.

به گفته الفيشي، استان صعده از آغاز آتش‌بس اخير در وضعيت فوق‌العاده قرار دارد، به صورتي كه بازداشت‌ها بصورت روزمره در جريان است.
 
نماينده سياسي رهبر حوثي‌ها تاكيد كرد: دولت پس از آتش‌بس به گروه‌هاي مسلح وابسته به خود اجازه داد مناطقي را اطراف صعده در اختيار گرفته و زندان‌هايي را براي ربودن و بازداشت شهروندان يمني ايجاد كنند.
اين عضو كادر رهبري جريان الحوثي افزود: دولت يمن به دنبال آن است كه وضع را بحراني كند؛ همچنان به ايجاد كمين براي حوثي‌ها ادامه دهد.
 
وي با بيان اينكه كميته‌هاي ميانجي بين دولت و حوثي‌ها از وضعيت خطرناك كنوني آگاه هستند، تاكيد كرد: برخي از اعضاي كميته‌هاي ميانجي، خودشان عامل ايجاد جنگ هستند و خواهان صلح نيستند و در همين راستا و با فرمان بيگانگان، به كارشكني در روابط شكننده بين دولت و حوثي‌ها دامن مي زنند، تا كشور را به بي ثباتي بكشانند.

الفيشي با اشاره به فشارهاي آمريكا بر دولت يمن براي درگيري با حوثي‌ها گفت: دخالت‌هاي آمريكا و عربستان در جنگ اخير عليه حوثي‌ها كاملا آشكار بود.

وي با درخواست از گروه حاكم بر كشور براي عمل به توافق‌نامه اخير آتش‌بس گفت: دولت يمن بايد با به التزامات خود در آزادي زندانيان، بازسازي صعده، پرداخت غرامت، بازگرداندن آوارگان و حمايت از آنها و ايجاد آزادي بيان و انديشه عمل كند.
 
منبع: فارس