چاه مکن بهر کسی، اول خودت ...

گرداب/ کنترل استاکس‌نت از دست آمریکا در رفته است

گرداب/ کنترل استاکس‌نت از دست آمریکا در رفته است
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۱

ویروس پیچیده‌ای که توسط دولت‌های آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده بود؛ گریبان خود آمریکایی‌ها را نیز گرفته است.

به گزارش گرداب به نقل از آر تی، استاکس‌نت ویروس پیچیده‌ای که توسط دولت‌‎های آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده بود و با هوشیاری و دانش بالای کارشناسان ایرانی به موقع دفع شد؛ گریبان خود آمریکایی‌ها را نیز گرفته بوده است.

شرکت نفتی "چورون" که یکی از 500 شرکت بزرگ آمریکا می‌باشد از همان سال 2010 به ویروس استاکس‌نت دچار شده است. "مارک کوِلمِل" مدیر بخش علوم زمین این شرکت اعتراف کرده است که آن‌ها در همان هفته‌های ابتدایی بعد از پخش شدن این ویروس در چند کشور مختلف دنیا از جمله ایران به این ویروس دچار شده بودند.

به گفته این کارشناس آن‌ها از همان زمان این موضوع را به عنوان رازی مخفی نگه داشته‌بودند. جالب این‌جاست که ژنرال هایدن، مدیر پیشین ان‌اس‌اِی و سی‌آی‌اِی آمریکا؛ در ماه مارس امسال در یک مصاحبه با سی‌بی‌اس اعلام کرده بود که نمی‌داند این ویروس توسط چه کسانی ایجاد شده است ولی فکر ایجاد آن از جانب هرکس که بوده، ایده بسیار خوبی است.

در ژوئن سال جاری میلادی نیویورک تایمز مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن با یکی از ماموران دولتی که به طور مستقیم با پروژه استاکس‌نت درگیر بوده است به مصاحبه پرداخته بود؛ وی در جریان این مصاحبه گفته بود که این پروژه در ابتدا به وسیله جرج بوش و در ادامه توسط باراک اوباما مورد نظارت قرار گرفته است. این مقاله در ادامه به خلق ویروس شعله و چند ویروس دیگر توسط دولت نیز اشاره کرده بود.

بعد از انتشار این مقاله توسط نیویورک تایمز، سناتور "دیان فِین استاین نایب" رئیس کمیته اطلاعات سنا و عضو حزب دموکرات از انتشار این مطالب در رسانه‌ها اعلام نارضایتی کرده بود و کمیته‌ای رابرای تعیین نحوه درز این اطلاعات در رسانه‌ها مامور کرده بود.