Gerdab.IR | گرداب

نرم‌افزارهای معرفی شده در برخی وب‌سایت‌ها چگونه باعث دردسر کاربران می‌شود‌؟

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۱

بی‌دقتی و عدم دارا بودن دانش و تخصص لازم برخی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها که اقدام به معرفی نرم افزار می‌کنند، در برخی موارد باعث سرقت اطلاعات و حتی باعث بروز مشکلات غیر قابل جبرانی برای کاربران می‌شود.

نرم‌افزارهای معرفی شده در برخی وب‌سایت‌ها چگونه باعث دردسر کاربران می‌شود‌؟گرداب- امروز تقریبا همه وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که در حوزه اخبار فناوری اطلاعات فعال هستند و یا حتی رسانه‌هایی که فقط یک بخش با عنوان فناوری اطلاعات داشته باشند هر از چندگاهی برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی را معرفی کرده و لینک دانلود آن نرم‌افزارها و ابزارها را نیز در متن و انتهای همان خبر در دسترس خوانندگان‌شان قرار می‌دهند .

بی‌دقتی و عدم دارا بودن دانش و تخصص لازم برخی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها که اقدام به معرفی نرم‌افزار می‌کنند‌، به شکل‌های مختلف می‌تواند خوانندگان و کاربران استفاده کننده از آن نرم‌افزارها را دچار مشکل ساخته و در مواردی باعث سرقت اطلاعات و حتی باعث بروز مشکلات غیر قابل جبرانی شود .

ولی چگونه معرفی و دانلود یک نرم‌افزار‌، آنتی‌ویروس و یا ابزار ویروس‌یابی به ظاهر عادی می‌تواند برای کاربران مشکل ساز باشد و یا از لحاظ امنیتی تهدیدی برای کاربران باشد‌؟

در این بخش سعی می‌کنیم مهمترین مواردی که باعث ایجاد مشکل برای خوانندگان این وب‌سایت‌ها و استفاده کنندگان از نرم‌افزارهای معرفی شده می‌شوند را بیان کنیم و بیشتر تمرکزمان بر روی نرم‌افزارها و ابزارهای امنیتی است .

1- بخش عمده نرم‌افزارهای ضد‌ویروس و یا ابزارهای ویروس‌یابی‌، ضد‌جاسوس‌افزار و یا تروجان‌یاب معرفی شده متعلق به شرکت‌های ناشناخته و غیر‌معتبر است .

این نرم‌افزارها شاید در ظاهر توسط یک شرکت ارائه و پشتیبانی شوند ولی آن شرکت چندان معتبر نبوده و یا در بدترین حالت، ممکن است شرکتی جعلی باشد .

2- بخشی از نرم‌افزارهای معرفی شده هم هستند که به طور کلی نرم افزارهای جعلی FAKE ، کرک و آلوده هستند .

( متاسفانه بسیار دیده شده که برخی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها جهت افزایش بازدید اقدام به انتشار فایل‌ها و آنتی ویروس‌های جعلی‌، کرک و یا لایسنس‌های - کدهای فعالسازی - غیر معتبر می‌کنند . )

3- بخشی از این نرم‌افزارها و ابزارها هم هستند که محصولات شرکت‌های معتبر و شناخته شده هستند ، ولی لینک دانلودی که در دسترس کاربران قرار داده می‌شود ، منتهی به نرم افزارهای آلوده و جعلی است .

4- تعدادی از این نرم‌افزارها هم هستند که هم از شرکت‌های معتبر هستند و هم‌فایلی که در دسترس کاربر قرار می‌دهند ممکن است فایل اصلی و معتبر باشد ، ولی در کنار آن یک فایل کرک جعلی و آلوده قرار داده می‌شود که دقیقا همین فایل کاربر را با مشکل مواجه می‌کند .

عمومآ به کاربران گفته می‌شود هنگام استفاده از ابزارهای کرک و FAKE ، آنتی‌ویروس خود را غیر‌فعال کنند و در این حالت کامپیوتر و موبایل به سادگی آلوده می‌شوند .

عموم آلودگی‌های ایجاد شده با این فایل‌ها و ابزارها‌، ویروس‌هایی (‌تروجان‌ها و روت‌کیتهایی‌) هستند که حتی وقتی آنتی‌ویروس مجددآ فعال شود دیگر قابل شناسایی نبوده و باید عملیات پیچیده پاکسازی بر روی کامپیوتر و موبایل انجام شود .

4- تعدادی از نرم‌افزارهای معرفی شده هم درست است که محصول شرکتهای معتبر هستند ، ولی نسخه قدیمی بوده و  دیگر توسط آن شرکت ارائه و پشتیبانی نمی‌شوند و نباید دیگر از آن‌ها استفاده شود .

5- ارائه ابزارها ، نرم افزارها و روش‌های ویروس‌یابی بدون در نظر گرفتن استاندارهای مراکز پشتیبانی شرکت‌های امنیتی .

برخی از وب‌سایت‌ها هم سعی در راهنمایی کاربران مخصوصآ در بحث ویروس‌یابی و پاکسازی سیستم دارند ، ولی به دلیل اینکه با استاندارها و شرایط صحیح ویروس یابی و یا شرایط صحیح استفاده از نرم‌افزارها و ابزارها آشنایی ندارند ، بدتر باعث می‌شوند تا کاربران با مشکلات جدیدی مواجه شوند و یا عملیات نصب و یا ویروس‌یابی به درستی انجام نشود ، غافل از اینکه در این موارد کاربر فکر می‌کند کار به خوبی پیش رفته است .

و نکته تاسف بار اینکه حتی دیده شده از برخی رسانه‌های بسیار پر مخاطب مانند صدا و سیما هم وب‌سایت‌هایی معرفی شده‌اند که به طور مشخص نرم‌افزارهای جعلی و FAKE منتشر کرده و یا نظرات افراد غیر متخصص به عنوان نظرات کارشناسان خبره منتشر شده است.

منبع: دیسنا