گرداب/ مرورگرهای تقلبی، دام رایج این روزهای جرایم سایبری

گرداب/ مرورگرهای تقلبی، دام رایج این روزهای جرایم سایبری
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۱

ارائه مرورگرهای جدید کروم و فایرفاکس زمینه‌ خوبی برای بدافزار پردازان فراهم نموده است تا به کمک افزارهای تبلیغاتی مخرب و طراحی "ترس‌افزارها" قربانیان خود را سرکیسه کنند.

به گزارش گرداب به نقل از وی‌بی‌اس نت، بازار ارائه مرورگرهای جدید کروم و فایرفاکس این روزها زمینه‌ خوبی برای بدافزار پردازان فراهم نموده است تا به کمک افزارهای تبلیغاتی مخرب؛ دوباره قدم در راه طراحی "ترس‌افزارها"* بردارند.

آن‌ها با استفاده از بارگذاری پیام‌های تبلیغاتی آلوده‌ بر روی سایت‌های مرجع و پربیننده، پیامی را در قسمت "پاپ ‌آپ"* برای کاربر به نمایش می‌گذارند که در آن به قدیمی بودن نسخه مرورگر اشاره کرده و از وی می‌خواهند که به سایت ارائه شده در پاپ آپ برود تا بتواند مرورگر خود را به روز رسانی کرده و از امکانات جدید آن بهره ببرد.

قربانی به سایتی ارجاع داده می‌شود که مرورگرهای ارائه شده در آن با هیچ کدام از نسخه‌های رسمی، همخوانی ندارند. کاربر هنگامی که این فایل را بر روی سیستم خود نصب کند، پیامی بر روی سیستم وی ظاهر می‌شود که بیان کننده آلوده شدن سیستم به ویروس است.

 آنتی ویروسی جعلی که این سایت ارائه می‌دهد با انجام یک اسکن صوری از کاربر می‌خواهد تا برای پاک کردن ویروس‌های یافت شده، به سایت این آنتی ویروس رفته و با واریز وجه، نسخه کامل آن را دریافت کند.

این روند نه تنها هیچ مشکلی را برای قربانی حل نمی‌کند بلکه او را در جریان یک زورگیری مدرن به روش سایبری قرار می‌دهد.

"رُدل سانتوس"، کارشناس شرکت ترند میکرو می‌گوید: "شرکت‌های نرم‌افزاری و آی‌تی، به تناوب به روز رسانی‌های جدید محصولات خود را بر روی سایت‌های رسمی‌شان قرار می‌دهند. کاربران می‌توانند در صورت مشاهده پیام‌های اخطار این‌چنینی؛ با مراجعه به سایت‌های رسمی، فایل مورد نظر را دانلود کرده و از خدمات امنیتی‌اش استفاده کنند. این کار باعث می‌شود که کاربران هیچ گاه در دام این کلاهبرداران نیافتند."

* Scareware یا ترس‌افزار برنامه‌ای کامپیوتری است که به عنوان بدافزار شناخته می‌شود. این بدافزار برای آسیب زدن یا مختل کردن یک سیستم طراحی می‌شود. به بیان دقیق تر نه تنها به سیستم کاربر آسیب می زند بلکه او را ترسانده و مجبور می‌کند که برنامه مخربی را برروی سیستمش نصب کند و یا با پرداخت هزینه، نرم افزار خاصی را بخرد.

* Pop Up صفحاتی هستند که از طریق یک سایت، بدون خواست شما باز می‌شوند. آن‌ها اکثرا کوچک و تبلیغاتی هستند.