علی‌رغم هزینه 17.7 میلیارد دلاری؛

گرداب/ 95 درصد آنتی ویروس‌ها قادر به شناخت ویروس‌های جدید نیستند

گرداب/ 95 درصد آنتی ویروس‌ها قادر به شناخت ویروس‌های جدید نیستند
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۱

شرکت ایمپروا 80 ویروس جدید را بر روی 40 آنتی ویروس آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده است، که تنها 5 درصد از این آنتی ویروس‌ها توانایی شناخت ویروس‌های جدید را دارند و حدود یک ماه طول می‌کشد که آن‌ها را شناسایی کنند.

به گزارش گرداب به نقل از پی‌سی‌مگ، ایمپروا 80 ویروس جدید را بر روی 40 آنتی ویروس آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده است، که تنها 5 درصد از این آنتی ویروس‌ها توانایی شناخت ویروس‌های جدید را دارند و حدود یک ماه طول می‌کشد که آن‌ها را شناسایی کنند.

این ویروس‌های جدید توسط ایمپروا در یک محیط آزمایشگاهی مجازی مورد بررسی قرار گرفتند؛ تا با مطالعه رفتارهایشان در مقابل این آنتی ویروس‌ها، ویژگی‌های امنیتی و نقاط ضعف و قوت این نرم‌افزارها بدست آید.

یکی از کارشناسان این تیم تحقیقاتی می‌گوید: "اگر چه شرکت‌ها بر روی امنیت سیستم‌های خود و به روز بدون آنتی ویروس‌هایشان سرمایه گذاری ویژه‌ای را انجام می‌دهند اما با این‌حال ورود یک ویروس جدید شناخته نشده می‌تواند آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کند."

در این تحقیق، کارشناسان به نتایج قابل تاملی رسیده‌اند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آنتی ویروس‌ها در شناخت ویروس‌های جدید با مشکل مواجه هستند

درحالی که شرکت‌های تولید کننده آنتی ویروس به طور مداوم درحال به روز کردن روش‌های شناخت ویروس در محصولات جدیدشان هستند اما با این‌حال تنها %5 از این آنتی ویروس‌ها قادر به شناخت ویروس‌های جدید هستند. بنابر نتایج این تحقیق؛ از آن‌جایی‌که سرعت تولید ویروس‌های جدید در فضای اینترنت همواره رو به افزایش است؛ لذا آنتی ویروس‌ها قادر به شناخت کامل آن‌ها در همان وهله اول نیستند.

آنتی ویروس‌ها در یافتن ویروس‌های جدید دیر عمل می‌کنند

در بعضی از موارد مورد آزمایش؛ حدود یک ماه طول می‌کشید تا آنتی ویروس، فایل مشکوک اسکن شده را ویروس بشناسد.

سرمایه‌گذاری مناسبی بر روی آنتی ویروس‌ها انجام نمی‌شود

بنابر گزارش گارتنر، در سال 2011 مصرف کنندگان 4.5 میلیارد دلار برای خرید آنتی ویروس‌ها هزینه کرده‌اند و شرکت‌ها نیز مبلغی حدود 2.9 میلیارد دلار را به این امر اختصاص داده‌اند؛ که مجموع آن‌ها مبلغی نزدیک به 7.4 میلیارد دلار می‌شود و این درحالی است که شرکت‌های تولید کننده آنتی ویروس حدود 17.7 میلیارد دلار برای کل فرآیند آزمایش تا ارائه محصولاتشان، هزینه کرده‌اند.

علاوه بر این؛ تعدادی از آنتی ویروس‌های رایگان مورد آزمایش، عملکردی یکسان و حتی بهتر از نمونه پولی آن داشته‌اند.

علی رغم ناکافی بودن قدرت شناخت آنتی ویروس‌ها با توجه به نتایج ذکر شده؛ ایمپروا هیچ‌گاه به کاربران و شرکت‌ها توصیه نمی‌کند که، آنتی ویروس‌ها را از روی سیستم‌های خود حذف نمایند. بلکه این تیم‌های تحقیقاتی شرکت‌های تولید کننده آنتی ویروس هستند که بایستی تلاش خود را بر روی یافتن روش‌های مدرن تشخیص تهدیدات، متمرکز کنند.