Gerdab.IR | گرداب

جنگ سیستم‌عامل‌ها این بار بر روی داشبورد خودروی شما

تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۱

رقابت در صنعت خودروسازی همیشه بر سر این بوده که کدام خودرو قدرت بیشتری دارد، کدام بیشترین شتاب را دارد و کدامیک توان بیشتری برای بکسل کردن دارد! اما این روزها بحث بر سر داشتن سیستم سرگرمی بر پایه اطلاعات قوی‌تر و خودروهائیست که بهتر بتوانند در ارتباط با دیگر خودروها قرار بگیرند.

گرداب- رقابت در صنعت خودروسازی همیشه بر سر این بوده که کدام خودرو قدرت بیشتری دارد، کدام بیشترین شتاب را دارد و کدامیک توان بیشتری برای بکسل کردن دارد! اما این روزها بحث بر سر داشتن سیستم سرگرمی بر پایه اطلاعات (Infotainment) قوی‌تر و خودروهائیست که بهتر بتوانند در ارتباط با دیگر خودروها قرار بگیرند.

این تغییر تمرکز از چیزی که داخل کاپوت است به چیزی که روی داشبورد است جنگی پنهانی را در صنعت خودروسازی و در زمینه سیستم عامل‌هایی که می‌توانند این دستگاه‌ها را کنترل کنند به‌ وجود آورده است، همانطور که در بازار گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم که خط مقدم جنگ بین نرم‌افزارهای منبع باز و اختصاصی است. خروجی این جنگ مشخص خواهد کرد که این سیستم‌ها چه شکلی خواهند بود، چگونه کار خواهند کرد و چقدر متمایز هستند و اینکه سازندگان خودروها سیستم­‌های بسته یا باز را انتخاب خواهند کرد.

جنگ سیستم‌عامل‌ها این بار بر روی داشبورد خودروی شما

اهمیت داشتن چنین سیستم‌هایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تعداد این نرم‌افزارها به طور چشمگیری در خودروها افزایش یافته است (یک نمونه از خودرو ۱۰۰ میلیون خط برنامه و کد دارد). باید ظهور سیستم ابری هوشمند سرگرمی بر پایه داده‌ها (cloud-connected infotainment systems) را هم اضافه کنیم.

نرم‌افزار به عنوان جنبه رقابتی و برگ برنده برای شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و تویوتا در آمده است همانطور که برای اپل و گوگل این مورد صدق می‌کند. مسئله اینجاست که فرآیندهای توسعه در صنعت خودروسازی هرچند سال یک‌بار مورد محاسبه قرار می‌گیرند در حالی‌که این مورد در صنعت الکترونیک هر چند ماه بررسی می‌شود.

Derek Kuhn مسئول ارشد فروش و بازاریابی سیستم‌های نرم‌افزاری QNX در این‌باره می‌گوید: مطلبی که بارها و بارها از مشتریانمان شنیده‌ام این است که می‌گویند به ما کمک کنید تا قدم به قدم مشتریان محصولات الکترونیکی گام برداریم. به هیچ وجه پذیرفته نیست که همگام با پیشرفت کند صنعت خودروسازی حرکت کنیم.

نرم‌افزارهای بسته و اختصاصی در این صنعت همچنان حرف اول را می‌زنند این را از قبضه شدن بازار بوسیله Microsoft و QNX می‌توان فهمید. ویندوز معروف‌ترین پلتفرم است که در سیستم همگام‌سازی فورد موفقیت‌آمیز بوده است. همانطور که سیستم‌های مشابهی را در فیات، کیا و ۱۵ خودروساز دیگر پشتیبانی می‌کند.

QNX سیستم‌های نرم‌افزاری برای آئودی، بی.ام.و، جی.ام، هوندا، مرسدس بنز، تویوتا توسعه می‌دهد و در میلیون‌ها وسیله نقلیه بکار رفته است.

اما در این میان لینوکس هم با تشکیل گروه Automative Grade Linux که شامل نیسان، تویوتا و شرکت‌هایی مانند هارمان، اینتل و انویدیاست وارد بازی شده است. سیستم‌عامل‌های منبع باز خیلی سریع‌تر رشد کرده و محبوب می‌شوند. از سال ۲۰۰۹ گروهی شامل بی.ام.و، جی.ام، هوندا، هیوندای، نیسان و همین‌طور شرکت‌هایی مانند هارمان، بوش و کانتینتال و شرکت‌هایی دیگر برای ساخت پلتفرمی منبع باز برای بکارگیری در خودروها تلاش می‌کنند. به علاوه اینکه خودروسازهایی مانند فورد و بی.ام.و به ترتیب از ابتکارات اپن سورس مانند OpenXC  و Webinos استفاده کرده‌اند.

جنگ سیستم‌عامل‌ها این بار بر روی داشبورد خودروی شما

خودروسازها به سیستم منبع باز علاقه دارند زیرا کنترل بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و می‌توانند قابلیت‌‌ها را برای رضایت مشتریانشان تغییر دهند و محصولاتی که می‌خواهند را توسعه دهند نه محصولاتی که به آن‌ها داده می‌شود.

مشکلاتی که در مسیر سیستم‌های منبع باز قرار دارد بازیگرانی بزرگ مانند مایکروسافت هستند. خودروسازان نمی‌خواهند ریسک کنند و سیستم عامل‌هایی می‌خواهند که قابل اعتماد باشند. این به مایکروسافت که در زمینه سیستم‌عامل‌ها تجربه و اطلاعات بیشتری دارد یک امتیاز مثبت می‌دهد.

Windows Embedded سیستم‌عامل به کار رفته در خودروها سیستم‌عاملی نیرومند برپایه پلتفرمی است که سالانه در میلیون‌ها دستگاه و وسیله استفاده می‌گردد. این سخنی است که  Walter Sullivan مدیر ارشد برنامه Windows Embedded می‌گوید.

وی اضافه می‌کند که ما می‌توانیم از تجربه‌مان در دستگاه‌هایی که تولید کرده‌ایم استفاده کنیم و سیستم‌عاملی پایدارتر بسازیم. قدمت پلتفرم ما و روشی که ما استفاده می‌کنیم به ما کمک می‌کند نرم‌افزاری تولید کنیم که کمتر کسی می‌تواند تولید کند.

حامیان سیستم‌های خصوصی عقیده دارند که این سیستم‌ها برای به‌روز­رسانی هم مشکلات کمتری دارند. کاربران از سیستم‌های الکترونیکی وسایل نقلیه انتظار دارند که قابلیت‌هایی برای بروز رسانی دقیقه به دقیقه به آن‌ها ارائه دهد، اینجاست که سرویس دهندگان تلفن همراه هم وارد بازی می‌شوند.

منبع: فارنت