Gerdab.IR | گرداب

وصله نرم افزاری فیات برای مقابله با هک خودروها

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

با افشای امکان هک کردن ده‌ها مدل خودرو توسط هکرها در حین حرکت که جان مسافران را به خطر می اندازد، شرکت فیات وصله ای نرم افزاری را برای حل مشکل مذکور عرضه کرده است.

به گزارش فارس به نقل از ایندیا تایمز، این وصله نرم افزاری باید بر روی سیستم رایانه ای برخی خودروهای ساخت شرکت فیات کرایسلر در آمریکا که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، نصب شود.

هفته گذشته دو متخصص امور امنیتی ثابت کردند که هکرها می توانند از راه دور و از طریق اینترنت به برخی خودروها نفوذ کرده و ترمز آنها را از کار بیندازند، فرمان را خود کنترل کنند و حتی موتور اتومبیل را خاموش کنند. آنها در یک اقدام آزمایشی کنترل یک خودروی Jeep Cherokee مدل سال 2014 را به طور کامل از کنترل راننده اش خارج کردند.

اگر چه این مساله در عمل تاکنون رخ نداده، اما با توجه به توان هکرها و امکان نفوذ به رایانه مرکزی کنترل کننده بسیاری از قابلیت های خودروهای مدرن، حتی وقوع یک مورد هک اتومبیل های امروزی می تواند فاجعه بار بوده و به مرگ تمام سرنشینان ان منجر شود. تنها کافیست هکر از راه دور ترمز ماشین را قفل کند، فرمان را به سمت چپ و راست بچرخاند و موتور را خاموش کند. علاوه بر این کنترل سیستم تهویه مطبوع، ضبط صوت و ... هم از این طریق ممکن است.

شرکت فیات در اطلاعیه ای که به همین منظور منتشر کرده از خریداران برخی خودروهای دو سال اخیر خود خواسته تا برای ارتقای امنیت و مقابله با دسترسی ناخواسته به سیستم های اتومبیلشان حتما وصله مذکور را نصب کنند.

نفوذ هکرها به خودروها از طریق سیستم ارتباطی بی سیم UConnect صورت می گیرد که از سال 2013 بسیاری از خودروها برای دریافت اطلاعات ناوبری و ... به آن متصل می شوند. Chrysler،Dodge، Jeep و Ramاز جمله دیگر خودروهای در معرض خطر هک شدن هستند.