شبکه‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی انسان

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱

دیگر منابع نفتی و جنگ‌های بین‌المللی راهی مناسب برای غارت منابع مالی و تحکم بر کشورهای دنیا نیست، بلکه ابرقدرت‌ها عرصه‌ای را در پیش‌روی انسان نهاده‌اند که دیگر مرز کشورها بدست مردمان خود آن کشور در نوردیده می‌شود و نیاز به هزینه‎های هنگفت برای تدارکات جنگ نیست.

به گزارش گرداب، با گذر زمان شبکه‌‌های اجتماعی گام‌های جدیدی در ارائه امکانات بیشتر برداشته‌اند؛ امکاناتی که سرعت ارتباطات انسانی را نیز بیشتر کرده‌اند امّا چرا و به چه علت؟

در این‌جا نگاهی به روند تغییرات این شبکه‌ها در سال 2012 می‌تواند دیدگاه انسان را در برابر این تغییرات شفاف‌تر کند.

بنا به گزارش سی‌نت، تعداد کاربران فیس‌بوک امسال به مرز یک میلیارد نفر رسید. حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مردم پس از دسترسی به اینترنت در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند.

پیشتازان این عرصه، شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی توییتر و فیس‌بوک هستند که سعی دارند پای خود را در تمامی عرصه‌های زندگی فردی بشر باز کنند. سی‌نت تعبیر جالبی در این‌باره به کار می‌برد: "شبکه‌های اجتماعی سعی دارند  نحوه کار کردن انسان‌ها در اجتماع و نقشی که در جامعه بازی می‌کنند و تعاملی که با دیگران دارند را تغییر شکل دهند."

سی‌نت به عنوان شاهد، به تاثیرات این شبکه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز نحوه زندگی مردم و سبک زندگی مردم می‌پردازد. در ادامه‌ی مطلب به ذکر گوشه‌ای از این اتفاقات و مشکلات (امنیتی) ناشی از آن می‌پردازیم:

عصر تبلیغات

گام برداشتن شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزار مهم تبلیغاتی و عملیات روانی، یکی از اتفاقاتی است که کلید آن در سال 2012 زده شد و در سال آتی شتابی بیشتر خواهد داشت.

دیگر منابع نفتی و جنگ‌های بین‌المللی راهی مناسب برای غارت منابع مالی و تحکم بر کشورهای دنیا نیست، بلکه ابرقدرت‌ها عرصه‌ای را در پیش‌روی انسان نهاده‌اند تا با تغییر باورهای آنان موجب شوند که مرز کشورهای هدف بدست مردمان خود آن کشور در نور دیده شود و نیاز به هزینه‎های هنگفت برای تدارکات جنگ نیست.

در سال آتی و سال‌های بعد از آن، خروج ارز کشورها از دنیای مجازی خواهد بود. در خبرهای پیش نیز به روند گام نهادن دنیای مجازی در این راه پرداخته‌ایم؛ امّا گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بزرگترین شرکت‌های دنیا همچون گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک؛ رویه خود را در جهت استفاده از اطلاعات آنلاین و آفلاین کاربران قرار داده‌اند. فرستادن تبلیغات متنوع از برندها و مارک‌های معروف در هر زمینه‌ای که با زندگی انسان در ارتباط باشد؛ در سال‌های پیش‌رو در دنیای مجازی عادی سازی خواهد شد.

تامل در مطالب ارائه شده در بالا و یادآوری بیاناتی که رهبری معظم انقلاب امام خامنه‌ای (حفظه‌الله‌تعالی) در چند سال اخیر در مورد سبک زندگی بدان اشاره فرموده‌اند و در سفر اخیر خود به بجنورد بر روی آن تاکید بیشتر و مستقیم‌تر نمودند؛ بار دیگر نشانه‌ای از بصیرت ایشان در یافتن راه‌ها و جهت‌دهی‌های تهاجم فرهنگی غرب برای زندگی بشر و  از جمله کشور عزیزمان ایران است.  

انقلابی در دنیای موبایل

شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک، توییتر، لینکد این (Linkedin)و زینگا سرعت خود را در جهت تولید اپلیکیشن‌های جدید بیشتر کرده‌اند و نیم‌نگاهی نیز به سمت تولید اپلیکیشن‌های بازی داشته‌اند. توییتر حضور خود را در عرصه موبایل جدی‌تر کرده‌ و فیس‌بوک نیز به تمامی مهندسین خود در زمینه تولیدات موبایل آموزش‌های جدید را داده و حضور خود را در عرصه اپلیکیشن‌های تصویری بیشتر نموده است.

"لینکد این" با ورود به عرصه موبایل، 13 درصد افزایش در فعالیت کاربرانش نسبت به سال گذشته داشته است و علاوه براین، تعداد کاربران خود را در کشورهای در حال توسعه افزایش داده است . "زینگا" نیز با خرید شرکت‌های بزرگ سازنده اپلیکیشن، شروع به ساخت بازی‌های مخصوص موبایل کرده است.

ورود شرکت‌ها به این عرصه بایستی زنگ خطری را برای والدین به صدا در آورد که با رصد فعالیت‌های کودکان خود، آن‌ها را از افتادن در دام مشکلات شبکه‌های اجتماعی نجات دهند.

خدمات صوتی گوگل پلاس / شنود مکالمات توسط گوگل پلاس

گوگل در کنار دیگر خدماتی که به صاحبان خود می‌دهد در حال ارائه سرویسی جدید به کاربران خود است که کاربران از طریق این شبکه بتوانند با پرداخت هزینه کمتر، از طریق صفحه کلید مجازی به برقراری تماس بپردازند. این شرکت با پایین آوردن نرخ مکالمات بین‌المللی خود، کاربرانش را ترغیب نموده است که از این شبکه برای برقراری تماس‌های خود استفاده نمایند. گوگل برقراری تماس‌های مجانی خود را فعلا تنها برای کانادا، آمریکا و چند کشور دیگر فعال نموده است اما اعلام کرده است که خدمات خود را به سایر نقاط دنیا نیز گسترش خواهد داد.

نکته‌ای که بسیاری از کاربران این شبکه از آن غافل‌اند این است که راه اندازی این سرویس‌ها با تمامی هزینه‌هایی که برای صاحبان آن‌ها دارد تنها سهولت ارتباط و راحتی کاربران نیست، بلکه بدست آوردن اطلاعاتی است که هزینه آن برای آن‌ها بسیار کمتر از پرورش یک جاسوس زبده و فرستادن او به داخل یک کشور بیگانه است. این نیرو نه می‌تواند به گستردگی این شبکه، پوشش اطلاعاتی برای سرویس خود فراهم نماید و نه همانند این شبکه اجتماعی اطلاعاتش به روز باشد.

منابع:

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57559643-93/social-media-the-biggest-stories-of-2012

http://www.makeuseof.com/tag/google-extends-free-calling-for-gmail-users-through-2013-updates