به گزارش گرداب، قصد داریم طی چند گزارش به بررسی عملکرد یکی از مهمترین ابزار دشمن در حوزه جنگ نرم که بازیهای رایانهای است بپردازیم.
توليد و پيدايش بازیهاى رايانهاى به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مىگردد كه استيفن راسل از دانشجويان دانشگاه MIT نخستين بازى رايانهاى را با نام جنگ فضايى نوشت كه روى رايانهاى به نام PDP1 كه اندازهاى در حدود يك اتومبيل داشت اجرا مىشد و داستان بازى جنگ سفينهها بود كه شما بايد سفينه طرف مقابل را نابود مىكرديد. بعد از آن شركت آتارى در سال 1352 (1973 میلادی) بازى پونگ را ساخت كه يك بازى ساده متشكل از تعدادى مستطيل سياه و سفيد بود كه چندان خلاقيتى در آن وجود نداشت.
طبق آمار، روزانه دو بازى رايانهاى به بازار مىآيد و تخمين زده مىشود كه چرخش مالى اين بازىها فقط در آمريكا، تا پايان اين دهه، به بيش از صدها ميليارد دلار در سال برسد.
بازىهاى رايانهاى برخلاف فيلمهاى سينمايى به مخاطب اين امكان را مىدهد كه بجاى تماشاچى بودن، خود به ايفاى نقش بپردازد، رانندگى كند، با اسلحه شليك كند و تعقيب و گريز انجام دهد.
آمارها نشان میدهد بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازىهاى رايانهاى پر مىكنند كه بالغ بر 10% آنها بين 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمرهشان را به اين كار اختصاص دادهاند؛ اين آمار علاوه بر آنكه گستردگى بازىهاى رايانهاى را نشان مىدهد، از وابستگى روانى به اين بازىها حكايت دارد.
نتايج تحقيقى نشان مىدهد كه 56% جوانان ايرانى علاقه بسيار زيادى به بازىهاى رايانهاى و استفاده از اينترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونهاى كه از ميان شصت و چهار درصد جوانانى كه در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازى مىشوند، حدود سی و نه
درصد آنان بازىهاى رايانهاى را انتخاب مىكنند.
از جمله مقاصدى كه در جنگنرم بازىهاى رايانهاى پيگيرى مىشوند، عبارتند از:
1- معرفی کردن دین اسلام به عنوان منشا تروریست در جهان
2- حمله به کلیه ادیان الهی
3- انتقال فرهنگ یا از بین بردن فرهنگ ها
4- انتقال هرزهنگاری از فضای حقیقی به فضای سایبری
5- پیگیری اهداف و مقاصد سياسى كشور سازنده بازی
6- برانگيختن افكار عمومى به طرفدارى از يك عمليات نظامى
7- ترساندن کشور هدف به عنوان استفاده از گزینه نظامی
8- پشتيبانى از تحريمهاى اقتصادى و ديگر اعمال فشار عليه کشور هدف.
این گزارش ادامه دارد ...