Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ کمرنگ‌شدن حریم خصوصی با "GraphSearch" فیس‌بوک + فیلم

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۱

با "Graph Search" و تبدیل‌شدن حجم کنونی ارتباط یک تریلیونی به ده‌ها تریلیونی، بیشترین منفعت را سرویس‌های جاسوسی می‌برند و دیگر اینکه حریم خصوصی افراد به کمترین حد خود می‌رسد.

کمرنگ‌شدن حریم خصوصی با به گزارش گرداب، مارک زاکربرگ مدیر‌عامل فیس‌بوک در کنفرانسی خبری در دفتر مرکزی فیسبوک‌، آخرین بخش از سه‌گانه شبکه اجتماعیش را با نام  "Graph Search" معرفی کرد. نیوز‌فید و تایم لاین، دو بخش دیگر از این سه‌گانه فیس‌بوک هستند.

Graph Search، همانند موتورهای جستجوی معروف وب هستند با این تفاوت که فیسبوک بر نتایج و مشاهدات اجتماعی تکیه زده و تنها بر اطلاعات داخل فضای فیس‌بوک متمرکز است و از این جهت با سایر امکانات جستجو در اینترنت تفاوت اساسی دارد.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان یا به‌ عبارتی بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی اجتماعی با بیش از یک میلیارد کاربر، 240 میلیارد عکس و یک تریلیون ارتباط است که وظیفه Graph Search فهرست کردن این موارد است تا کاربر به‌راحتی بتواند جستجو کند.

با  Graph Search می‌توان به راحتی در حریم خصوصی افراد نفوذ کرد و اطلاعات لازم را بهتر و کامل‌تر و آسان‌تر بدست آورد.

مثلا با جستجوی عبارت"عکسهای دوستان در پارک ملت" تمامی عکس‌های گرفته شده در پارک ملت که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده نمایان می‌شود. یا عبارت "دوستان مجرد که در نیاوران زندگی می‌کنند" و مواردی از این دست.

با این قابلیت جدید و تبدیل شدن حجم کنونی ارتباط یک تریلیونی به ده‌ها تریلیونی، بیشترین منفعت را سرویس‌های جاسوسی می‌برند و دیگر اینکه حریم خصوصی افراد به کمترین حد خود می‌رسد.



علاوه بر هدف اصلی این شبکه اجتماعی که زیر نظر NSA (سازمان امنیت ملی آمریکا) اداره می‌شود بدست آوردن اطلاعات لازم و جریان‌دادن به کاربران جهت اهداف کشور آمریکا است.

از بعد فرهنگی با قابلیت Graph Search، حریم خصوصی افراد به کمترین حد خود می‌رسد و به هدف دیگر خود که تبدیل و تغییر فرهنگ و هویت کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی به فرهنگ بی‌بند‌و‌‌باری و پوچ‌گرایی‌ است، می‌رسند.