"فضول"، نرم‌افزار جدید فیس‌بوک برای مکان‌یابی کاربران

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

این برنامه علاوه بر نقض حریم‌خصوصی و جاسوسی از کاربران، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی فیس‌بوک خواهد بود؛ زیرا شرکت‌های تبلیغاتی با دسترسی به اطلاعات مکانی کاربران به راحتی می‌توانند تبلیغات موضوعی-مکانی برای کاربران ارسال کنند.

به‌ گزارش گرداب‌، مسئولان فیس‌بوک در جاسوسی از کاربرانشان گامی رو به جلو بر‌داشته‌اند؛ آن‌ها در حال توسعه نرم‌افزاری هستند تا رفت و آمد کاربران و مکانی که کاربران در آن حضور دارند را رصد نمایند.

بنا‌به گزارش "دیلی‌میل"، فیس‌بوک در حال توسعه برنامه‌ای برای گوشی‌های هوشمند است که مکان کاربرانش را ردیابی کند؛ البته مسئولان فیس‌بوک گفته‌اند که هدف آن‌ها از ساخت چنین برنامه‌هایی آگاه‌سازی کاربران از اتفاقاتی است که پیرامون آن‌ها می‌افتد.

مسئولان فیس‌بوک مدعی شده‌اند که کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانند به راحتی دوستان فیس‌بوکی خود را که در نزدیکی‌شان هستند پیدا کنند.

اما فعالان حریم خصوصی، نظر دیگری نسبت به این برنامه دارند و بیان کرده‌اند که این برنامه نقض آشکار حریم خصوصی کاربران فیس‌بوک به شمار می‌آید و آن‌ها اسم این برنامه را "فضول" نامیده‌اند.

این برنامه علاوه بر نقض حریم‌خصوصی و جاسوسی از کاربران، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی فیس‌بوک خواهد بود؛ زیرا شرکت‌های تبلیغاتی با دسترسی به اطلاعات مکانی کاربران به‌راحتی می‌توانند تبلیغات موضوعی-مکانی برای کاربران ارسال کنند.

بنا‌به گزارش "بلومبرگ" اطلاعات این برنامه توسط دو نفر از کسانی که آگاهی به این موضوع داشته‌اند به بیرون درز کرده است.

توسعه نرم‌افزارهای محل سکونت در فیس‌بوک توسط "پیتر دِنگ" مدیریت و اجرا می‌شود.("پیتر دنگ" در سال 2007 با جداشدن از گوگل به فیس‌بوک پیوست).

این تیم شامل مهندسان شرکت ردیابی مکانی "Glancee"‌(این شرکت ماه مِی گذشته توسط فیس‌بوک خریداری شد) و مهندسان شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان "Gowalla"( این شرکت در دسامبر 2011 توسط فیس‌بوک خریداری شد) است.

البته سیاست توسعه این نرم‌افزارها توسط فیس‌بوک چنین بیان شده است: "این نرم‌افزارها قادرند به شما هشدار دهند که چه اتفاقاتی در نزدیکی شما در حال رخ دادن است، دوستان فیس‌بوکی نزدیک شما چه کسانی هستند و همچنین ارسال تبلیغاتی بر اساس موقعیت مکانی شما که می‌تواند برای شما جذاب باشد.‌"



از سال 2012 مسئولان فیس‌بوک اهمیت زیادی به توسعه نرم‌افزارهای کاربردی برای گوشی‌های همراه داده‌اند به طوری که فیس‌بوک اعلام کرده است در 3 ماهه سوم سال 2012 سود حاصله از تبلیغات گوشی‌های همراه، بالغ بر 306 میلیون دلار بوده است.