ماموریت مراکز فیوژن؛

تخلیه اطلاعاتی مردم آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم داخلی

تخلیه اطلاعاتی مردم آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم داخلی
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۲

شواهد چنین نشان داده است که تحلیل‌گران مراکز فیوژن یا همان مراکز تلفیق اطلاعات؛ اکثرا گزارشاتی نادرست، بی‌اساس و به ندرت به موقع ارائه کرده‌اند که در اغلب موارد، آزادی‌های مدنی شهروندان آمریکا و حریم خصوصی آن‌ها را نیز به خطر انداخته است.

به گزارش گرداب، آمریکا در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف به جاسوسی از مردم خویش می‌پردازد؛ یکی از سازمان‌های اصلی در این امر، سازمان امنیت ملّی آمریکا است. همانطور که از نام این سازمان مشخص است، رویه اصلی سازمان امنیت ملّی آمریکا بایستی حفظ امنیت مردم کشورش در تمامی زمینه‌ها باشد ولی حملات ساختگی یازده سپتامبر بستری را برای دولت‌مردان این کشور آماده کرد که به بهانه‌های مختلف از ملّت خود جاسوسی کند.

مراکز فیوژن (Fusion) آمریکا مراکزی هستند که در طی سال‌های 2003 تا 2007 تحت نظارت و همکاری سازمان امنیت ملّی و دفتر برنامه‌های دادگستری آمریکا در وزارت دادگستری این کشور تأسیس شدند. این مراکز مجموعه‌‌ای از اطلاعات سازمان‌های دولتی – ایالتی، وزارت دادگستری، ارتش و نیروهای نظامی، سیا و اف‌بی‌آی را جمع آوری می‌کنند.

فرآیند تلفیق و وحدت اطلاعات در معنای کلی به روشی فراگیر در مدیریت نحوه جریان اطلاعات عمومی و جاسوسی، در بین رده‌ها و بخش‌های مختلف دولت گفته می‌شود. این فرآیند متکی بر همکاری فعال آژانس‌های اطلاعاتی دولتی، فدرال، محلّی و قبیله‌ای با مراکز فیوژن (تلفیق) اطلاعات است، تا بتواند بر اساس آن داده‌های خام جاسوسی و اطلاعاتی خود را برای انجام امور عملیاتی آماده کند.

هرچند که این سازمان جنبه تحلیل اطلاعاتی دارد ولی علی رغم برداشت نادرستی که عموما از این مرکز وجود دارد،مرکزی مهم در انجام امور عملیاتی نیز است و به همین دلیل با مرکز عملیات‌های فوری آمریکا نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. نیروهای تحلیل‌گر این مراکز از جاهای مختلفی هم‌چون سازمان امنیت ملّی آمریکا، بازجویان پلیس محلّی و یا کارشناسان بخش خصوصی؛ به کارگیری شده‌اند.

یکی از ماموریت‌های این مراکز مقابله با حملات تروریستی است؛ شعاری که دلیل اصلی پایه‌گذاری این مراکز نیز هست. امّا نه تنها این مراکز به انجام ماموریت اصلی خود نمی‌پردازند، بلکه حمله ساختگی به برج‌های تجارت جهانی بهانه کافی به دولت آمریکا داد تا با تاسیس این مراکز به جاسوسی از کوچک‌ترین مسائل و رفتارهای فردی مردم بپردازد.

دولت آمریکا به بهانه وجود گرو‌ه‌های ضد دولت که آن‌ها را "تروریست‌های داخلی" نامیده است با به‌کارگیری حجم وسیعی از وسایل نظارتی و جاسوسی در سطح شهرها، ادارات، مراکز دولتی و حتی استفاده از انواع مختلف هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین در سایزهای مختلف به جاسوسی از مردم خود می‌پردازد تا شاید بتواند پیش از انجام هر عملیاتی این گروه‌ها را شناسایی کرده و منفعل نماید.

سناتور "تام کابرن" در مصاحبه خبری خود که در صفحه اصلی بخش رسانه سازمان امنیت ملّی آمریکا به انتشار درآمده است، چنین می‌گوید: "مراکز تلفیق تاکنون غالبا اطلاعات نامرتبط، غیر مفید و نامناسبی را تولید کرده‌اند و شمّه اطلاعاتی و جاسوسی در آن‌ها مشهود نیست."

شواهد چنین نشان داده است که تحلیل‌گران این مراکز اکثرا گزارشاتی نادرست، بی‌اساس و به ندرت به موقع ارائه کرده‌اند که در اغلب موارد، آزادی‌های مدنی شهروندان آمریکا و حریم خصوصی آن‌ها را نیز به خطر انداخته است. نکته جالب این جاست که تمامی این مشکلات و اشتباهات در حالی صورت می‌گیرد که از سال 2003 تاکنون بیش از 1.4 میلیارد دلار از بودجه عمومی و مالیات مردمی خرج انجام فعالیت‌های این مراکز شده است.

بررسی مخارج پنج نمونه از مراکز تلفیق اطلاعات نشان‌داده است که بودجه آن‌ها اکثرا برای خرید چندین دوجین نمایشگر بزرگ در سطح شهر، انواع دستگاه‌های ردیابی تلفن‌همراه و دیگر تجهیزات جاسوسی که بی‌ارتباط با ماموریت تحلیلی این مراکز است، خرج شده است.