Gerdab.IR | گرداب

پاسخ جليلي به اشتون؛

امروز شما بيش از هر زمان ديگر به جلب اعتماد ملت ما نياز داريد

تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۹

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به درخواست مذاکره کاترين اشتون، نماينده عالي اتحاديه اروپايي در سياست امنيتي و امور خارجي، گفت: امروز شما بيش از هر زمان ديگر به جلب اعتماد ملت ما نياز داريد، راهبرد غلط دو مسيره را کنار گذاشته و خطاها را جبران کنید.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به درخواست مذاکره "کاترين اشتون" گفت: جمهوري اسلامي ايران حول بسته اي که براي موضوع گفتگوها در ارديبهشت ماه 87 پيشنهاد کرد، حاضر به گفتگوست.

به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزي خبر، سعيد جليلي در نامه اي به درخواست مذاکره خانم کاترين اشتون نماينده عالي اتحاديه اروپايي در سياست امنيتي و امور خارجي پاسخ داد.

در اين نامه با غيرقابل پذيرش دانستن راهبرد اعلامي "فشار و گفتگو" تاکيد شده است: جامعه جهاني، گفتگو در سايه فشار را ديکتاتوري و دور از تمدن لازم براي گفتگو مي داند.

جليلي در اين نامه نوشته است: "امروز شما بيش از هر زمان ديگر به جلب اعتماد ملت ما نياز داريد؛ اقداماتي که نشان دهد راهبرد غلط دو مسيره را کنار گذاشته و درصدد جبران خطاها هستيد و مي خواهيد آنگونه که فرهنگ گفتگو اقتضاء دارد، عمل کنيد".

در اين نامه با يادآوري بسته اي که جمهوري اسلامي ايران در ارديبهشت1387 براي موضوع گفتگوها پيشنهاد کرد ، آمده است: جمهوري اسلامي ايران حول بسته يادشده حاضر به گفتگوست و هرگونه جهت گيري متفاوت ، حرکتي ارتجاعي و غيرسازنده است که مورد پذيرش ملت ايران قرار نمي گيرد.

جليلي با اشاره به تقاضاي اشتون براي گفتگو در موضوع هسته اي نوشته است : لازمه چنين گفتگويي تعهد همه طرف هاي گفتگو به اجراي ان پي تي و اعلام موضع صريح نسبت به رفتارهاي خارجي از اين چارچوب از جمله فعاليت هاي هسته اي رژيم صهيونيستي است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين نامه نوشته است: آن گاه که جهت گفتگو روشن باشد، جمهوري اسلامي آمادگي دارد متکي به ظرفيت هاي سياسي، اقتصادي، منطقهاي و بين المللي خود در جهت تحقق همکاري هاي سازنده بين المللي براي رفع نگراني هاي مشترک گفتگو کند.

در ادامه اين نامه، سه سوال مطرح و پاسخ اشتون به اين سوالات براي ادامه گفتگوها ضروري شمرده شده است.

اين سوالات عبارتند از:

1 - هدف از گفتگوها براي تعامل و همکاري است يا ادامه روند دشمني و تقابل با حقوق ملت ايران؟

2 - آيا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهديد به فشار است، التزام خواهيد داشت؟

3 - براي روشن شدن مباني مشترک گفتگو، نظر روشن و صريح شما درباره سلاح هسته اي رژيم صهيونيستي چيست؟