Gerdab.IR | گرداب

در اقدامی مشکوک؛

بی‌بی‌سی ویدئوی جدیدی منتسب به شهرام امیری منتشر کرد

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹

تلویزیون بی‌بی‌سی و سایت رادیو آزاد اروپا که سیاست‌های خصمانه‌ای علیه ایران دارند، یک روز بعد از اقدام ایران به انتشار ویدئویی از شهرام امیری بعد از آزادی وی از دست نیروهای آمریکایی، فیلمی منتسب به وی را منتشر کردند.

به گزارش گرداب، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و رادیو آزاد اروپا که همواره مواضع خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی داشته‌اند، بعد از انتشار دیروز فیلمی از سوی صدا و سیما که شهرام امیری در آن تاکید می‌کرد از دست نیروهای آمریکایی گریخته است،‌ در اقدامی تردید برانگیز فیلمی را منتشر کردند که ظاهراً چند روز بعد از فیلم اولی است و در آن نشان می‌دهد که امیری در یک اتاق، در حال صحبت در مورد بازگشت به وطن طی روزهای آینده است.

در این فیلم که عنوان شده مربوط به 23 ژوئن 2010 مطابق با 2 تیر است،‌ شخصیت منتسب به شهرام امیری اعلام می‌کند:

بسم الله الرحمن الرحیم
امروز چهارشنبه دوم تیرماه 1389 مطابق با 23 ژوئن 2010 من شهرام امیری تبعه کشور جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در کشور آمریکا هستم.
من می‌خواستم به خانواده عزیزم اطلاع دهم که حال من خوب است و نگران سلامتی من نباشند و به امید و لطف خدا تا چند روز آینده به میهن عزیزم ایران باز خواهم گشت.
من از آنها می‌خواهم مثل همیشه مقاوم و صبور باشند و برای بازگشت من دعا کنند.
و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
به امید دیدار در وطن

این فیلم در حالی که در تاریخ 2 تیر یعنی در همان روز فیلمبرداری، از سوی کاربری بدون سابقه قبلی روی سایت یوتیوب منتشر شده، بعد از گذشته یک هفته امروز از سوی رادیو آزاد اروپا و تلویزیون بی‌بی‌سی منتشر شده است و این مسئله تردیدها در مورد صحت فیلم را دوچندان می‌کند.

سیاست بی‌بی‌سی در مورد شهرام امیری، کتمان اولین فیلم منتشر شده از وی بود که در این فیلم تاکید می‌کرد در چنگ نیروهای آمریکایی اسیر است. بی‌بی‌سی برای تحت تاثیر قرار دادن اولین این فیلم، فیلمی را نشان می‌داد که امیری با لباس رسمی در حال خرسندی از همکاری با آمریکاست. به همین خاطر، تصور اینکه بی‌بی‌سی طی این چند روز تغییر عقیده داده و‌ برای جبران مافات و دلسوزی برای این دانشمند ایرانی، اقدام به انتشار فیلم امیدواری وی به بازگشت به وطن کرده، چندان عاقلانه نیست.

به همین خاطر، ممکن است این فیلم که از سوی هیچ نهادی در ایران تایید نشده است، اهدافی امنیتی پشت سر خود داشته باشد.

امیری در فیلم اول بعد از رهایی از چنگ آمریکایی‌ها که تاریخ آن مربوط به 24 خرداد 1389 مصادف با 14 ژوئن 2010 است و دیروز از سو صدا و سیما پخش شد، گفته بود: لحظاتی پیش موفق شدم در ایالت ویرجینیا از دست مامورین امنیتی آمریکا متواری بشم و هم اکنون در یک جای امن در حال تهیه این ویدئو هستم.

وی همچنین در این فیلم تاکید کرده بود: من در اینجا آزاد نیستم و اجازه تماس با خانواده‌ام را ندارم و در صورتی که هر مشکلی برای من پیش آمد یا من زنده به کشور برنگشتم، مسئولیت مستقیم آن با دولت ایالات متحده امریکاست و هیچ نوشته‌ای یا گفته‌ای از سوی من صحت نداشته و کذب محض است.

این دانشمند ایرانی همچنین خطاب به خانواده خود در فیلم اول بعد از رهایی گفته بود: اگر من زنده برنگشتم، می‌خواهم آن‌ها مقاوم و صبور باشند و بدانند که من تا آخرین لحظه به کشورم خیانت نکردم و با هیچ تهدیدی یا تطمیعی از سوی دولت امریکا حاضر نشدم به کشورم خیانت کنم و با افتخار در راه وطن کشته شدم و راضی هستم به رضای خداوند انشاءالله که همه موفق باشند متشکرم.

منبع: شبکه ایران