Gerdab.IR | گرداب

سخنگوي "ويكي‌ليكز" هشدار داد:

آمريكا به دنبال كشتن افشاگر جنايات جنگ عراق است

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹

سخنگوي جولين اسنج بنيانگذار پايگاه اينترنتي "ويكي‌ليكز" كه اطلاعات مربوط به جنايات آمريكا در عراق و افغانستان را فاش كرده بود هشدار داد كه دولت آمريكا قصد كشتن اسنج را دارد.

به گزارش گرداب، به نقل از هفته‌نامه "امريكن‌فري‌پرس"، بنيانگذار يك پايگاه اينترنتي كه با هدف افشاي اسناد طبقه‌بندي شده دولت‌ها و شركت‌ها ايجاد شده بود، پس از انتشار گزارش‌هايي در رابطه با تلاش ارتش آمريكا براي دستگيري وي، مجبور شده تا از ترس جانش پنهان شود.

"ويكتور تورن" روزنامه‌نگار آمريكايي در گزارش خود مي‌نويسد: "جولين اسنج" (Julian Assange)، بنيانگذار وب‌سايت "ويكي‌ليكز" تحت تعقيب پنتاگون بوده و همين امر موجب شده تا وي مخفي شود. زيرا در صورت دستگيري شدن توسط نيروهاي آمريكايي، جانش در خطر خواهد بود. به همين خاطر وي هم‌اكنون در حال حركت بين مكان‌هاي مختلف است و به ايالات متحده نيز سفر نخواهد كرد.

اما دليلي كه مقامات پنتاگون و ديگر سازمان‌هاي آمريكايي مي‌خواهند اسنج را دستگير كنند، پايگاه اينترنتي ويكي‌ليكز است. اين پايگاه اسنادي را فاش كرد و در مورد آن‌ها توضيح داد كه حكايت از سوء رفتار و خلافكاري‌هاي دولت و شركت‌هاي مختلف بود.

اين گزارش با بيان اين مطلب كه از جمله اين افشاگري‌ها، انتشار اطلاعات و تصاويري از جنايات و فسادي بود كه در عراق و افغانستان رخ مي‌دهد، مي‌نويسد: "جانس‌داتير" سخنگوي اسنج مي‌گويد: "اطلاعات مرتبط به جنايات جنگي مي‌بايست براي عموم مردم قابل دسترسي باشد. بنابر‌اين ما به شدت سعي مي‌كنيم تا نسبت به دشمنان خود پيش‌دستي كنيم و از آن‌ها جلوتر باشيم."

وي افزود: "كساني كه اطلاعاتي از درون مجموعه‌هاي مختلف دارند بايد شفاف‌سازي كنند و البته بايد پنهان ماندن هويت آنها نيز تضمين شود."

جانس‌داتير با اشاره به چگونگي نگهداري اطلاعات تواسط عوامل ويكي‌ليكز مي‌گويد: "ما در سراسر جهان سرويس‌دهندگان اينترنت مختلفي داريم و به همين خاطر اطلاعات ما متمركز نبوده و در دستان يك شخص خاص وجود ندارد."

تورن در ادامه به انتشار يكي از جنجال‌برانگيزترين تصاوير ويديوئي ويكي‌ليكز اشاره كرده و مي‌نويسد: اين نوار ويديوئي نشان مي‌داد كه يك بالگرد آپاچي آمريكايي با بي‌شرمي هرچه تمام‌تر اقدام به كشتن 12 غيرنظامي، خبرنگار و دست‌كم يك كودك در بغداد مي‌نمايد.

در پي انتشار اين نوار ويديوئي، گروه‌هاي بين‌المللي حامي حقوق بشر خواستار وارد ساختن اتهام جنايات جنگي عليه خلبان و سرباز شليك‌كننده بالگرد آمريكايي شدند.

بر اساس اين گزارش، ويكي‌ليكز هم‌چنين گزارش‌هايي را در مورد گروه "بيلدربرگ"، "چين"، "سازمان ملل"، "جنگ عراق" و افشاگري‌هاي حساسي در مورد "11 سپتامبر" را نيز منتشر كرده است.

اين گزارش مي‌افزايد: زنگ خطر وقتي به صدا درآمد كه "برادلي منينگ" تحليل‌گر اطلاعاتي 22 ساله ارتش آمريكا 260 هزار صفحه از اسناد محرمانه را به ويكي‌ليكز ارايه داد.

منينگ بطور سهوي به مخبر دولت و "آدريان لامو" هكر اينترنت اطلاع داد كه اين او بوده‌ است كه تصاوير منتشر شده توسط ويكي‌ليكز را به اين وب‌سايت ارايه كرده است. در نتيجه اين اشتباه منينگ توسط شاخه تحقيقات جنائي ارتش آمريكا دستگير و در كويت حبس شد.

تورن مي‌افزايد: تقريبا در همين زمان بود كه اسنج هم پنهان شد.

اما كمي قبل از ناپديد شدن اسنج، روزنامه "ايج" در 17 مي سال جاري گزارش داد كه مقامات گمرك فرودگاه ملبورن گذرنامه اسنج را ضبط كردند و كمي بعد نيز پليس فدرال استراليا چمدان وي را مورد بازرسي قرار داد.

تورن با بيان اين مطلب كه با افزايش فشارها بر اسنج، وي سخنراني خود در لاس‌وگاس آمريكا را لغو كرد، مي‌نويسد: پايگاه خبري" ديلي بيست" 11 ژوئن از قول يك مقام دولت آمريكا كه سعي در كشف مكان تقريبي سكونت اسنج داشت نوشت: ما مي‌‌خواهيم بدانيم كه او كجا است. ما مي‌خواهيم كه او در اين مسئله با ما همكاري كند.

اگرچه اظهارات اين مقام آمريكايي نمي‌تواند بطور كامل احساس فوريت و تلاش پنتاگون براي دستگيري اسنج را پنهان كند اما اسنج هم با ارسال ايميلي تصريح كرد: "هيلاري كلينتون" و چندين هزار ديپلمات در سراسر دنيا وقتي روزي از خواب بيدار شوند و ببينند كه كل مخزن اسناد طبقه‌بندي شده سياست خارجي افشا شده است، سكته خواهند كرد.

اين گزارش مي‌افزايد: كمي پس از افشا شدن هويت منينگ به عنوان يكي از فاش كنندگان اطلاعات به ويكي‌ليكز، اين پايگاه اينترنتي مطلبي را منشر كرد و با بحراني توصيف كردن شرايط نوشت: به نظر مي‌رسد كه ايالات متحده با همه امكانات خود به ما حمله كرده است.

ويكي‌ليكز در بيانيه خود نوشت: اسناد پنتاگون شامل هزاران صفحه از اسناد فوق محرمانه‌اي كه تاريخچه حقيقي جنگ خونين آمريكا در ويتنام را تشريح مي‌كند، سال 1971 توسط "السبرگ" افشا شد.

اما السبرگ بعدها در يك مصاحبه تلويزيوني توضيح داد: "رئيس‌جمهور اوباما كه با وعده شفاف‌سازي در دولت و پايان دادن به مخفي‌كاري‌هاي بيش از اندازه به قدرت رسيد، كاملا عهد خود را شكسته است."

السبرگ در اين مصاحبه كه 11 ژوئن پخش شد افزود: "وقتي من به ماجراي اسنج نگاه مي‌كنم، بايد بگويم كه زندگي او به خطر افتاده است. من فكر مي‌كنم اسنج هم‌چنان بايد محل زندگي خود را مخفي نگه دارد."

گزارش امريكن‌فري‌پرس در انتها، بخش‌هايي از مصاحبه تورن با سخنگوي اسنج را منتشر مي‌كند كه گفته بود: "آمريكايي‌ها قطعا از روش‌هاي جديدي براي دستگيري اسنج استفاده خواهند كرد. به همين خاطر وي همه تدابير امنيتي را به كار خواهد گرفت اما با اين حال اسنج نمي‌تواند براي هميشه مخفي باقي بماند."

وي با اشاره به اينكه احتمال دارد آمريكايي‌ها با كشتن اسنج، مرگ وي را خودكشي و يا تصادف جلوه دهند مي‌گويد: "هر اتفاقي كه بيافتد ما ساكت نخواهيم ماند. تاريخ همانند دنيل السبرگ، به برادلي منينگ و جولين اسنج نيز هم‌چون يك قهرمان نگاه خواهد كرد."

منبع: فارس