Gerdab.IR | گرداب

معاون مبارزه باجرايم رايانه‌اي پليس آگاهي خبرداد:

افزايش جرايم رايانه‌اي درسال جاري

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۹

معاون مبارزه با جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا از افزايش جرايم رايانه‌اي طي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش گرداب به نقل از ایسنا، سرهنگ مهرداد اميدي روز يكشنبه اظهار كرد: در حوزه جرايم رايانه‌اي طي چند وقت اخير با روند رو به رشدي روبرو بوديم كه بر اين اساس ميزان جرايم رايانه‌اي در سه ماهه سال 88، 45 مورد بود كه اين آمار در سه ماهه امسال به 111 مورد رسيده است.

وي افزود: همچنين ميزان پرونده‌هاي تشكيل شده در حوزه جعل طي سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد كاهش يافته و آمار پرونده‌هاي كلاهبرداري هم در اين مدت 9 درصد افزايش نسبت به سه ماهه سال 88 داشته است.

معاون مبارزه با جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا يكي از علل افزايش پرونده‌هاي مربوط به جرايم رايانه‌اي را مبتني بر تصويب قانون جرايم رايانه‌اي عنوان كرد.

وي با بيان اين كه پليس جرايم رايانه‌اي در سال 81 تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: با گذشت هفت سال از راه‌اندازي اين موضوع به نظر مي‌رسد شكل جرايم در حال دگرگون شدن است و مجرمان به سراغ جرايم نوين مي‌روند كه براي انجام جرايم سنتي هم از روش‌هاي مدرن استفاده مي‌كنند و يكسري از جرايم نيز با نفوذ غيرمجاز به سيستم‌ها در حال شكل‌گيري است.

سرهنگ اميدي خاطرنشان كرد: مجموعه تحليل‌هاي پليس ما را به اين نقطه مي‌رساند كه بايد براي فضاي مجازي فكري كرد كه بر اين اساس سياست بر اين است كه پليس فضاي مجازي تشكيل شود تا با توان بيشتري به مقابله با اين گونه جرايم بپردازد.

وي درباره پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با سايت‌هاي همسريابي اظهار كرد: مصوبه‌اي وجود دارد كه سايت‌هايي كه مي خواهند فعاليت اجتماعي داشته باشند، بايد سايت خود را در وزارت ارشاد ثبت كنند، اما در حال حاضر اطلاع ندارم كه فعاليت سايت‌هاي همسريابي غيرقانوني است يا خير، ولي پليس با جرايمي كه در اين رابطه با اين موضوعات به وقوع پيوسته است، سر و كار داشته است.

معاون مبارزه با جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا در ادامه به پرونده‌هاي مربوط به كلاهبرداري اشاره و در اين باره خاطرنشان كرد: طي سه ماهه سال جاري 3 هزار و 600 پرونده در حوزه كلاهبرداري مورد رسيدگي قرار گرفت كه 21 درصد از اين پرونده ها مربوط به خريد و فروش زمين و آپارتمان، 14 درصد در رابطه با فعاليت‌هاي بازرگاني، 17 درصد نيز مربوط به انواع خريد و فروش بوده است.

وي ادامه داد: شش درصد از كلاهبرداري‌ها در اين مدت در پوشش خريد و فروش اجناس بدلي و تقلبي و سه درصد ديگر به انجام امور اداري و قضايي اختصاص يافت.

سرهنگ اميدي تصريح كرد: حدود 40 درصد از پرونده‌هاي كلاهبرداري‌ها در شگردهاي مختلف كه در قالب رمالي، خواستگاري و ... بوده است.

به گفته وي 50 درصد از رسيدگي به پرونده ها منجر به شناسايي و دستگيري كلاهبرداران شد و حدود شش درصد از پرونده ها هم منجر به اخذ مثبتي نشده و در حال رسيدگي است.

معاون مبارزه با جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا تاكيد كرد: در سه ماهه امسال يكهزار و 400 نفر به اتهام كلاهبرداري روانه زندان شدند.

وي در باره جرايم رايانه‌اي هم با بيان اين كه 111 پرونده طي سه ماهه امسال در اين مدت تشكيل شده است، افزود: 43 درصد از شكايات افراد در رابطه با جرايم رايانه‌اي مربوط به برداشت پول از حساب‌هاي عابر بانكي، 26 درصد نشر اكاذيب، 12 درصد كلاهبرداري از طريق اينترنت، 11 درصد دسترسي غيرمجاز به سيستم‌ها و داده‌هاي رايانه‌اي و 8 درصد هم مربوط به ساير جرايم بوده است.

به گفته سرهنگ اميدي 20 درصد از پرونده‌ها منجر به شناسايي متهم و صدور قرار شده است، اين در حاليست كه در 49 درصد از پرونده‌ها متهم شناسايي و به مراجع قضايي معرفي شده‌اند، همچنين 26 درصد از پرونده‌ها از مراجع استان‌ها براي رسيدگي به پليس آگاهي ارجاع داده شد و 5 درصد ديگر هم تاكنون به هيچ نتيجه مثبتي نرسيده است.

وي تصريح كرد: در مجموع حدود 69 درصد از پرونده هاي مربوط به جرايم رايانه‌اي در سال جاري منجر به كشف شده است.

معاون مبارزه با جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا اظهار كرد: طي سه ماهه امسال 21 نفر در حوزه جرايم رايانه‌اي با قرار قانوني روانه زندان شدند.

وي با اشاره به اين كه شناسايي و دستگيري مجرمان همچنين پيشگيري پيش از وقوع جرم را به عنوان دو روش مبارزه با جرايم در حوزه جعل، كلاهبرداري و جرايم رايانه‌اي افزود: در فضاي مجازي فرصت‌هايي وجود دارد كه مجرمان سعي مي‌كنند با استفاده از اين فرصت‌ها اقدامات مجرمانه خود را مرتكب شوند.

سرهنگ اميدي اضافه كرد: اگر مردم اطلاعات خصوصي خود را در كامپيوترهاي شخصي كه به اينترنت متصل مي‌شود، قرار دهند ممكن است اين اطلاعات در اختيار افراد بيگانه قرار گيرد،‌ در نتيجه با ارائه اين آموزش‌ها مي‌توان ميزان جعل و كلاهبرداري را كاهش داد.