Gerdab.IR | گرداب

دستگیری 90 هکر حرفه‌ای در 19 کشور جهان

تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

به دنبال یک عملیات پلیسی گسترده، حدود 90 هکر حرفه ای که با طراحی بدافزاری موسوم به Blackshades میلیون‌‌ها رایانه در سراسر جهان را آلوده کرده‌اند، دستگیر شدند.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، این عملیات با همکاری نیروهای پلیس در 19 کشور جهان صورت گرفت و هدف از آن مقابله با حملات فزاینده هکری بوده که امنیت و حریم شخصی کاربران در فضای مجازی را به خطر انداخته است.

این عملیات مخفی که برنامه ریزی برای اجرای آن از دو سال پیش آغاز شده، با چنان سرعت و دقتی اجرا گردید که مجرمان فرصت نابود کردن اسناد و مدارک تخلفات خود را پیدا نکردند. یکی از افراد دستگیر شده در جریان این عملیات هکری سوئدی است که «الکس یوسل» نام دارد و از جمله طراحان بدافزار Blackshades محسوب می‌شود. وی در زمان دستگیری در مولداوی به سر می‌برد.

یکی دیگر از دستگیرشدگان «مایکل هوگ» است که قبلا نیز به اتهامات مشابهی دستگیر شده بود. دو نفر نیز در شهر نیویورک به جرم سوءاستفاده از بدافزار یاد شده دستگیر شده‌اند. بدافزار Blackshades که به قیمت 40 دلار از سوی هکرها به فروش می‌رسد می‌تواند از راه دور کنترل رایانه‌های افراد قربانی را در دست گرفته و وب‌کم آن‌ها را روشن کند.

دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در هارددیسک، سرقت کلمات عبور در زمان تایپ بدون اطلاع وی از جمله دیگر قابلیت‌های این بدافزار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از این بدافزار برای خالی کردن حساب‌های بانکی هزاران نفر،  نفوذ به ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری شخصی در سایت‌های مختلف و تهدید زنان و دختران به نمایش عکس‌های نامناسب تهیه شده از آنان با وبکم، سوءاستفاده شده است.