Gerdab.IR | گرداب

مرکز تحقیقات فناوری جورجیای آمریکا:

درز اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی به دلیل ناآگاهی از قوانین عضویت

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

نتایج مطالعه مرکز تحقیقات فناوری جورجیای آمریکا بر روی 30 شبکه اجتماعی نشان می دهد که قوانین عضویت در آن‌ها فقط برای افراد تحصیل کرده دانشگاهی قابل فهم است.

به گزارش گرداب و به نقل از ایرنا، یکی از مشکلات اساسی و بنیادی که شاید گریبان گیر تمامی کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، کاربران اپلیکیشن‌ها می‌شود، آن است که هیچ وقت، کسی حاضر نمی شود حتی چند خط کوتاه از قوانین را مطالعه کرده و از مجوزهایی که به یک اپلیکیشن، یک سرویس خاص یا در ابعاد بزرگتر، به یک شبکه اجتماعی می‌دهد، آگاهی پیدا کند.

محققان مرکز تحقیقات فناوری جورجیا در آمریکا 30 شبکه اجتماعی را بررسی کرده‌اند.

این محققان با بررسی بیش از 100 هزار کلمه از متن‌های حقوقی پیچیده قوانین در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را به زبان انگلیسی امتیاز‌بندی کردند.

این امتیاز‌بندی به این صورت بود که امتیاز کمتر نشان دهنده سخت‌تر و نامفهوم‌تر بودن متن قوانین است.

دریافت متن قوانین کمتر از 30 نشان دهنده این است که برای فهم کامل و بهترین درک ممکن، نیازمند به یک فرد با دانشی معادل فارغ التحصیلی از دانشگاه است. هم‌چنین امتیاز صد نیز برای سن 11 سال نیز قابل فهم است.

این تحقیق نشان دهنده این است که تمامی 30 شبکه اجتماعی مورد بررسی امتیاز کمتر از 30 را دریافت کردند.

براساس اعلام محققان موسسه تحقیقات تکنولوژی جورجیا قوانین ارایه شده در شبکه‌های اجتماعی در برخی مواقع کاملاً منطقی است اما در برخی مواقع این قوانین مملو از اصطلاحات پیچیده یا فنی یا سردرگم است که فهم آن بسیار سخت و یا حتی ناممکن خواهد شد.

براساس اعلام محققان ، شبکه اجتماعی «گوگل پلاس» با کسب امتیاز11 و نیم در بین دیگر شبکه‌های اجتماعی، سخت‌ترین و غیر قابل فهم‌ترین شیوه را برای بیان قوانین خود انتخاب کرده است.

فیس‌بوک، لینکداین، هر یک به ترتیب امتیازهایی 12 و 9 دهم، 15 و 15 و سه دهم را کسب کرده‌اند.